Allemansvriend
MG was altijd een merk dat zich met name richtte op de sportiever ingestelde automobilist. Daar is in de ZS EV niet echt wat meer van terug te zien. De elektromotor drijft de voorwielen aan en heeft een vermogen van 142 pk. Het koppel is met 353 Nm een stuk ruimer bemeten. Deze cijfers zorgen niet voor verpletterende prestaties, maar de ZS EV kan meer dan prima meekomen met het dagelijks verkeer. Met name op de tussensprints is hij nog behoorlijk vlot doordat het volledige vermogen direct beschikbaar is. Met de rijmodi 'Eco', 'Normal' en 'Sport' kun je de mate waarin de auto op het stroompedaal reageert beïnvloeden. In 'Eco' geeft hij minder vermogen vrij waardoor je zuiniger rijdt, terwijl de ZS EV er in 'Sport' meteen vandoor gaat. Daarnaast zijn er drie standen beschikbaar voor KERS, het regeneratieve remsysteem. Hiermee kun je zelf bepalen hoe sterk de auto afremt wanneer je het gas loslaat. In de derde stand hoef je, mits je goed anticipeert, het rempedaal nauwelijks meer te gebruiken.
Standaard is de ZS EV ruim bemeten wanneer het om de veiligheids- en rijhulpsystemen gaat. Hij is onder meer voorzien van een actieve remassistent, dodehoekdetectie en adaptieve cruise control met fileassistentie. Deze systemen doen hun werk boven verwachting goed. De cruise control houdt mooi afstand en remt vloeiend af. Het enige nadeel is dat de ZS EV constant allerlei piepjes en waarschuwingen naar je toespeelt. De rijbaanassistent geeft bijvoorbeeld iedere keer een waarschuwing wanneer je met richtingaanwijzer van rijbaan wisselt. We probeerden deze melding te deactiveren, maar dit kon alleen maar door het systeem volledig uit te schakelen. Wellicht dat een update het nodige kan verhelpen.
Wat betreft het rijden is de ZS EV vooral heel neutraal. De SUV is comfortabel geveerd, maar voelt ook weer niet week aan. Dit laatste komt doordat de demping wat straffer is. Hierdoor zijn korte oneffenheden wat beter voelbaar, maar niet op een manier dat het storend wordt. Het zwaartepunt ligt dankzij het accupakket mooi laag, waardoor de auto in de bochten slechts beperkt overhelt. De besturing biedt voldoende tegendruk en de ZS EV laat zich mooi door de bochten dirigeren. Qua rij-eigenschappen biedt hij eigenlijk alles wat je van dit type auto verwacht. Sportief wordt het nooit -en in die zin doet hij niet helemaal eer aan zijn badge- maar in het dagelijks verkeer is de ZS EV een prima metgezel.
Jeep Avenger 1.2 e-Hybrid Summit
Seres 3
Mazda CX-30 Skyactiv-X 186 6AT Luxury
Mazda CX-3 SKYACTIV-G 6-MT Luxury
Kia XCeed 1.6 T-GDi DynamicPlusLine
Skoda Kamiq 1.0 TSI Business Edition
Peugeot 2008 1.2 PureTech 155 EAT8 GT
Renault Captur 1.3 TCe 130 EDC GPF Initiale Paris
Volkswagen T-Cross 1.0 TSI Life
Seat Arona 1.5 TSI FR Business Intense