Op niveau
Voor het interieur van de ZS geldt eigenlijk hetzelfde als voor het exterieur: alleen door het logo op het stuur heb je in de gaten dat je met een MG onderweg bent. Het design is overduidelijk Aziatisch, maar dankzij onder meer de ronde ventilatieroosters en het reliƫf op de zwevende middenconsole is duidelijk te zien dat men de Europeaan beoogt aan te spreken. De analoge klokken recht voor de bestuurder doen wel een tikkeltje ouderwets aan. De bouwkwaliteit is goed voor elkaar. Tijdens het rijden zijn er geen rammeltjes of kraakjes te horen en het geheel voelt solide aan. Waar het voorheen goedkoop plastic was wat de klok sloeg in Chinese auto's, is het materiaalgebruik nu een stuk beter voor elkaar. Bovenop het dashboard is zelfs gebruik gemaakt van een materiaal dat lijkt op leer. Gezien het segment waarin de ZS opereert zijn de gebruikte kunststoffen op niveau. Het interieur is geen uitblinker, maar voldoet prima.
Wat betreft de zitpositie valt er nog wel het een en ander aan te merken op de ZS. Om te beginnen is het stuur niet in diepte verstelbaar, waardoor het met name voor langere mensen moeilijker wordt om lekker achter het stuur te zitten. Daarnaast is de zitting aan de vlakke kant en is de stoel -ondanks het feit dat deze aan de bestuurderskant elektrisch verstelbaar is- alleen in hoogte te verstellen. Wel zijn de stoelen voldoende zacht en comfortabel. Een groot pluspunt voor de ZS is dat je ook lange mensen prima achterin kunt vervoeren. De bagageruimte is met een capaciteit van 448 liter eveneens riant te noemen. Desgewenst kun je de bodem verhogen of verlagen en er is een aparte opbergruimte aanwezig voor de laadkabels. De Nissan Leaf heeft dit laatste bijvoorbeeld niet.
Centraal in het interieur zit het 8 inch touchscreen voor de multimedia, met onder het scherm nog een aparte bedieningsmodule voor de klimaatcontrole. De interface is gebruiksvriendelijk en het touchscreen reageert over het algemeen goed, maar af en toe moet je een knop of een icoontje twee keer indrukken om in het gewenste menu terecht te komen. Daarnaast is het zo dat de bediening van de klimaatcontrole niet via een apart display, maar via het centrale scherm verloopt. Verder kun je over het algemeen prima uit de voeten met dit systeem. Een groot pluspunt is dat de ZS standaard is voorzien van Apple CarPlay en Android Auto.
Jeep Avenger 1.2 e-Hybrid Summit
Seres 3
Mazda CX-30 Skyactiv-X 186 6AT Luxury
Mazda CX-3 SKYACTIV-G 6-MT Luxury
Kia XCeed 1.6 T-GDi DynamicPlusLine
Skoda Kamiq 1.0 TSI Business Edition
Peugeot 2008 1.2 PureTech 155 EAT8 GT
Renault Captur 1.3 TCe 130 EDC GPF Initiale Paris
Volkswagen T-Cross 1.0 TSI Life
Seat Arona 1.5 TSI FR Business Intense