Krachtig en dynamisch
We beginnen de testrit met een CX-30 die is voorzien van de 122 pk sterke SkyActiv-G met zestraps automaat. Mazda doet de zaken lekker op haar eigen manier en plaatst nog steeds een atmosferisch blok met twee liter inhoud in het vooronder, waar concurrenten veelal voor kleinere motoren gaan waar dan een turbo op wordt geschroefd. Bij deze motor merk je dat veel toeren maken het devies is om goed vooruit te komen, want anders voelt de auto simpelweg loom aan. De conventionele zestraps automaat helpt daar vrolijk bij, door bij de minste aanraking van het gaspedaal al voor de zekerheid twee verzetten terug te gaan. Met de nodige inhouding en lawaai tot gevolg. In het vlakke Nederland zal de combinatie veel beter uit de verf komen, maar in de Spaanse testomgeving komen we kracht te kort.
Hoe anders is dat met het huzarenstukje van onze reis, wanneer we met de SkyActiv-X op pad gaan. De motor is een verfijnd stukje techniek, waar we een hele dag aan zouden kunnen wijden. Maar het opvallende is dat je er tijdens het rijden niet veel van merkt en dat is positief bedoeld. Hybride hulp, het uitschakelen van cilinders en het terugwinnen van energie bij remmen. De auto biedt het allemaal, maar je merkt er zelden iets van. Wat wel goed te merken is ten opzichte van de SkyActiv-G, is dat de auto direct al veel krachtiger aanvoelt. De motor biedt dezelfde verfijnde loop en de kracht die over een groot toerenbereik is uitgesmeerd als de minder sterke variant.
In alles voelt de SkyActiv-X alerter en gretiger. Het is geen overdreven strepentrekker, die je met veel bombarie achterin de stoel drukt. Maar in souplesse en gemak blinkt de CX-30 met deze motorisering echt uit. Het helpt natuurlijk ook dat we nu de beschikking hebben over de strak schakelende handbak, die zich dienstbaar opstelt. Meer vermogen, maar door de hulp van elektriciteit een lager verbruik en uitstoot dan de minder krachtige SkyActiv-G. Het prijsverschil tussen de motorisaties is dan ook gering, waardoor we zeker voor de SkyActiv-X zouden kiezen.
Welke motor je ook kiest, je hebt altijd het fijne rijgedrag van de CX-30. Het sturen gaat direct, zonder dat het onrustig aanvoelt. De demping is comfortabel, zonder dat het een zweverige bedoening wordt. Onderstuur en overhellen worden tegengegaan, waardoor je met een veilig gevoel de bocht om kunt.
Dacia Duster Hybrid 140 Journey
Renault Symbioz e-Tech full hybrid iconic
BYD Atto 3 Design
Renault Arkana 1.6 E-Tech Hybrid R.S.-Line
Nissan Qashqai 1.3 Xtronic 12V MildHybrid Tekna+
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 48V Premium
Seat Ateca 1.5 TSI DSG-7 Xperience Business Intense
Aiways U5 63 kWh Showroom
Renault Kadjar 1.3 TCe 140 GPF Intens
Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T Instyle
Jeep Compass 1.4 MultiAir Limited