Geen CX-4
Waarom de auto die we testen niet CX-4 is gaan heten, vraag je? Die vraag is simpel te beantwoorden met het feit dat de CX-4 aan de andere kant van de aardbol al rondrijdt en meer een CX-5 coupé is. Eerlijk gezegd was het makkelijker geweest als de kleinste crossover CX-2 was gaan heten, dan had de testauto als CX-3 door het leven kunnen gaan. Met de Mazda 3 heeft de CX-30 namelijk veel raakvlakken, zonder dat het een opgehoogde versie van die hatchback is geworden. Allereerst delen ze beiden het ontwerp dat een hernieuwde visie op het KODO design is.
Voor de CX-30 betekent dat een scherpe neus met flink wat chroom, zonder dat dit protserig over komt. De flanken hebben weer een volledig andere reflectie, wat logischerwijs pas opvalt als het licht er goed op schijnt. Er verschijnt een vloeiende S-vorm, wat de auto nog dynamischer doet overkomen. Een ander designtrucje zijn de kunststof omlijstingen van de portieren en wielkasten, die vloeiend doorlopen in de voor- en achterbumper. Als de auto langsrijdt, moet het effect ontstaan dat de carrosserie boven het asfalt zweeft.
De omlijstingen zijn natuurlijk smaakgevoelig, maar ze passen wel bij het stoere karakter dat de CX-30 is aangemeten. Het Soul Red Crystal is met 1.150 euro de duurste lakkleur, maar ook de enige echt sprankelende waarin je de Mazda kunt laten spuiten. De rest van het kleurenpalet bestaat naast wit voornamelijk uit stemmig donkere kleuren.
Dacia Duster Hybrid 140 Journey
Renault Symbioz e-Tech full hybrid iconic
BYD Atto 3 Design
Renault Arkana 1.6 E-Tech Hybrid R.S.-Line
Nissan Qashqai 1.3 Xtronic 12V MildHybrid Tekna+
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 48V Premium
Seat Ateca 1.5 TSI DSG-7 Xperience Business Intense
Aiways U5 63 kWh Showroom
Renault Kadjar 1.3 TCe 140 GPF Intens
Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T Instyle
Jeep Compass 1.4 MultiAir Limited