Net een maatje groter
Hoewel de CX-3 in Nederland niet slecht verkoopt, is een veel gehoorde klacht dat het model wel erg klein is. De CX-30 zal die klagers de mond kunnen snoeren, want hoewel de auto aan de buitenkant nog bescheiden in omvang oogt, heb je zowel voor- als achterin meer ruimte. Voorin merk je dat met name door de flinke hoofdruimte en grotere bewegingsvrijheid. Hoewel de CX-30 een echte wereldauto is, valt op dat de verstelbaarheid van stuur en stoelen de Europese consument zeker aanspreekt. Je vindt al snel een positie waar je je goed bij voelt.
Hoewel de zittingen vrij kort zijn, ondervind je daar door de goede ondersteuning van de rest van het zitvlak als langere bestuurder - zoals ondergetekende - geen hinder van. Achterin biedt de CX-30 zoals gezegd beduidend meer hoofd- en beenruimte dan de CX-3, maar als we de auto vergelijken met directe concurrenten, dan kunnen we stellen dat de auto geen ruimtewonder is.
De hoofdruimte is voldoende, maar om achterin voldoende beenruimte te bemachtigen is een goede relatie met de inzittenden voorin een vereiste. Pas als die inschikken, kun je ook langere volwassenen (vanaf 1,85m) op een respectabele manier kwijt op de achterbank. De kofferbak is met 430 liter inhoud niet uitzonderlijk groot voor dit segment en bovendien is de tildrempel behoorlijk.
Renault Symbioz e-Tech full hybrid iconic
BYD Atto 3 Design
Renault Arkana 1.6 E-Tech Hybrid R.S.-Line
Nissan Qashqai 1.3 Xtronic 12V MildHybrid Tekna+
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 48V Premium
Seat Ateca 1.5 TSI DSG-7 Xperience Business Intense
Aiways U5 63 kWh Showroom
Renault Kadjar 1.3 TCe 140 GPF Intens
Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T Instyle
Jeep Compass 1.4 MultiAir Limited
Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line