Betrokken en snel
We rijden de Tarraco als absolute topversie, voorzien van de tweeliter benzinemotor met 4Drive vierwielaandrijving. Door het binnen de perken gehouden leeggewicht weet de 190 pk sterke 2.0 TSI de Seat in acht seconden naar de 100 km/h te sleuren en bij 211 kilometer per uur houdt de auto het pas voor gezien. Het trekvermogen bedraagt maximaal 2.250 kg.
De puike prestaties worden nog eens extra benadrukt door de hoge zitpositie waarin je je bevindt. De grote wielen weten het rijcomfort slechts beperkt te beïnvloeden en hebben als voordeel dat de bijbehorende sloffen de Tarraco een prima wegligging geven. In bochten is het niet gauw te gek voor de grote zevenzitter, mede doordat het overhellen grotendeels wordt voorkomen. De auto stuurt ook lekker direct en geeft de bestuurder de feedback die we van het Spaanse merk gewend zijn.
Wat dat betreft wordt je meer bij het rijden betrokken dan bij de directe concurrentie, waar we bijvoorbeeld ook een Kia Sorento toe rekenen. De motor doet elke manoeuvre die je met de Tarraco maakt gemakkelijk aanvoelen. We zijn er dan ook van overtuigd dat je met de 150 pk sterke 1.5 TSI ook al een prima match hebt, omdat die door de ontbrekende vierwielaandrijving zo'n 170 kg minder weegt. Het is daarom erg jammer dat je die motorisering, net als de dieselmotor zonder 4Drive, niet met de DSG-automaat kunt configureren. Een automaat past namelijk bij het gerieflijke en toch ook sportieve karakter van de SUV.