Combineren
Zoals gezegd is Seat hét sportieve merk binnen het concern. Hoewel hij nog steeds strak gelijnd is, is de auto een stuk volwassener geworden zowel qua exterieur als interieur en werd hij enkele kilo's zwaarder. Dit lijkt geen goed nieuws voor de wendbaarheid, maar niks is minder waar. De combinatie tussen het goed uitgebalanceerd onderstel, de directe besturing en de heerlijke aandrijflijn - in dit geval een 1.0 TSI met 115 pk, gekoppeld aan de 7-traps DSG-automaat - maken de auto tot een echt scheurijzer.
Zeker als de sportstand van de automaat wordt ingeschakeld ga je vlot door bochten en neem je steile hellingen zonder moeite. Toch blijkt de auto op lange stukken snelweg niet nerveus te zijn. Ook na meer dan 900 kilometer rijden op één dag stap je niet met bezwete handen uit de auto. Helaas is de rand van het stuurwiel aan de dunne kant. Bestel je de auto als FR dan is hij voorzien van een dik stuurwiel, maar ook in de kleine Mii is een exemplaar gemonteerd dat wat lekkerder vastpakt. Ondanks het uitdagende karakter van de combi van het onderstel en de aandrijflijn, gedraagt de auto zich rustig en zuinig als de pook van de automaat weer in 'D' wordt gezet.
Met een gemiddeld verbruik van 6.5 liter per 100 kilometer is het geen enorm zuinigheidswonder, maar gezien de grote hoeveelheid snelweg- en bochtige-bergweggetjes-kilometers, is het toch een nette waarde. Bijzonder is ook de cruise-control die ook de bestuurders links voor je in de gaten houdt. Op zich zijn ook wij tegen het rechts inhalen, maar op een lange uitvoegstrook is deze hulp niet altijd een fijne toegevoegde waarde.
Citroën ë-C3 44 kWh Max
Mazda 2 Hybrid 1.5L VVT-I 116 Homura
Skoda Fabia 1.0 TSI 95 PK Business Edition
Hyundai i20 1.0 T-GDi 48V Premium
Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic
Honda Jazz 1.5 i-MMD Hybrid Executive
Opel Corsa 1.2 Turbo 100 pk GS Line
Mazda 2 1.5 Skyactiv-G 90 Luxury
Peugeot 208 1.2 PureTech 100 6MT GT Line
Renault Clio TCe 100 R.S. Line