Dynamisch in zijn genen
Seat moet het meest dynamische merk binnen VAG zijn. De modellen van de afgelopen jaren zijn inderdaad meer op sportief rijgedrag geënt dan die van de andere merken in het concern, zeker in de compacte klasses. De nieuwe Ibiza is meer dan wat het merk de afgelopen jaren heeft beloofd. De derde generatie had al een vrij dikke uitstraling en ook het strakke lijnenspel van de vorige Ibiza mag er zijn, maar de huidige geeft je door de - sterk op de Leon gelijkende - sportief uitziende neus en brede achterzijde meer dan ooit de indruk dat je in een klasse hoger onderweg bent.
Het lijnenspel lijkt op dat van de vorige generatie, maar de afmetingen spreken boekdelen. In de lengte veranderde er niet zoveel. Toch groeide de breedte met bijna 10 centimeter. Dit doet een hoop goed voor het uiterlijk van deze compacte auto, wat vooral aan de achterzijde duidelijk is. Haal je de nieuwe Ibiza in, dan moet je twee keer kijken of je niet een compacte middenklasser voorbij rijdt. Gezien het uiterlijk - met de fraaie 17 inch wielen - en de forse buitenmaten, is de Ibiza wederom een enorme stap voorwaarts ten opzichte van de vorige generaties. De familieband met de Leon is overduidelijk, maar een schande is het zeker niet. Hoewel die auto in deze vorm al vier jaar op de markt is, is het nog steeds één van de fraaiste auto's in zijn klasse.
Door deze gelijkenis is het zelfs de vraag of andere auto's in dit zwaar bevochten B-segment de Ibiza gaan verslaan op het uiterlijk vertoon. Net als bij veel van deze concurrenten is de Ibiza enkel te verkrijgen met vijf deuren, aangezien het gros van de consumenten hier voor kiest.
Citroën ë-C3 44 kWh Max
Mazda 2 Hybrid 1.5L VVT-I 116 Homura
Skoda Fabia 1.0 TSI 95 PK Business Edition
Hyundai i20 1.0 T-GDi 48V Premium
Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic
Honda Jazz 1.5 i-MMD Hybrid Executive
Opel Corsa 1.2 Turbo 100 pk GS Line
Mazda 2 1.5 Skyactiv-G 90 Luxury
Peugeot 208 1.2 PureTech 100 6MT GT Line
Renault Clio TCe 100 R.S. Line