Volwassen en ruim
Met enkel een volwassen uiterlijk kom je er niet in één van de meest succesvolste segmenten. Juist het interieur was hetgeen dat bij de vorige generaties tegenviel en ten opzichte van de rest van zijn concerngenoten duidelijk de minste aandacht had gehad. Aan aandacht heeft de nieuwe Ibiza overduidelijk geen tekort gehad deze keer. Hoewel het geheel - behalve de gekleurde en bovengemiddeld goed zittende stoelen - wel erg zwart is, is het met gevoel voor detail en praktische bruikbaarheid ontworpen. Zo zit alles waar je het verwacht en werkt het op een zelfde logische manier. De grootste stappen voorwaarts zijn gemaakt op het materiaalgebruik.
Niet alleen zien de gebruikte kunststoffen er hoogwaardiger dan ooit uit, ook de beeldschermen aan boord van de Seat mogen er zijn. Het centrale scherm voor de bediening van het multimediasysteem heeft een erg hoge resolutie en werkt intuïtief. Daarbij berekent hij zelfs de meest complexe routes snel. Tussen de klokken vinden we het tweede scherm. Hoewel deze in twee kleuren wordt weergegeven, doet het toch hoogwaardig aan. Niet alleen de verbruikscijfers worden weergegeven, ook het navigatiesysteem en de diverse hulpsystemen laten zich op dit scherm bedienen.
Qua ruimtegebruik zet de nieuwe Ibiza geen nieuwe standaarden, maar ondanks zijn sportieve uiterlijk is de binnenruimte behoorlijk indrukwekkend. Voor- en achterin zit je ruim - zeker voor dit segment - en ook de bagageruimte van minimaal 355 liter is meer dan we gewend zijn. Zo zijn de Clio, Swift en 208 aanzienlijk minder ruim.
Citroën ë-C3 44 kWh Max
Mazda 2 Hybrid 1.5L VVT-I 116 Homura
Skoda Fabia 1.0 TSI 95 PK Business Edition
Hyundai i20 1.0 T-GDi 48V Premium
Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic
Honda Jazz 1.5 i-MMD Hybrid Executive
Opel Corsa 1.2 Turbo 100 pk GS Line
Mazda 2 1.5 Skyactiv-G 90 Luxury
Peugeot 208 1.2 PureTech 100 6MT GT Line
Renault Clio TCe 100 R.S. Line