Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 Skylease GT

- 26 juni 2017

Doordacht

Dat Mazda enorme vooruitgang boekte in 2011 op het gebied van exterieurontwerp weten we, maar ook het interieur bleef niet achter. Waar de premium Duitse merken de standaard hadden gezet op het gebied van ergonomie, heeft Mazda dit voorbeeld gewillig gevolgd. Alles zit waar je het verwacht en er zijn zichtbaar keuzes gemaakt om zowel bediening als rijcomfort te bevorderen. Twee voorbeelden hiervan zijn het centrale scherm en de plaatsing van de ventilatieroosters. Bij het eerstgenoemde lijkt op het eerste oog dat het touchscreen aan de kleine kant is, maar in de praktijk blijkt het groot genoeg voor zowel bediening van de audio als de kaart van de navigatie. Daarbij kijk je als bestuurder niet tegen het scherm aan als je het niet nodig hebt en heb je een hoop zicht naar voren. De ventilatieroosters zijn dusdanig geplaatst dat je eenvoudig de juiste luchtstromen op het lijf kunt richten. Toch zijn deze openingen fraai vormgegeven. Helaas is het geheel wel erg donker van kleur. De enkele metaalkleurige panelen doen wel iets goed, maar het blijft zwart wat de klok slaat. De zitpositie is - door de ruime verstelmogelijkheden van zowel het stuurwiel als de stoelen - perfect in te stellen voor zowel lange als wat kleinere bestuurders. Ook zijn de stoelen meer dan ooit gericht op de relatief forse Europeanen. Met een brede rugleuning - die ook nog eens veel ondersteuning bieden in snel genomen bochten - en lange zittingen, stap je ook na lange ritten helemaal fit uit. Op de achterbank is maar net genoeg ruimte beschikbaar. Als bestuurder van 1,80 meter kun je niet bepaald ruim achter 'jezelf' plaatsnemen en zit je al snel klem met de knieƫn. Met een bagageruimte van 477 liter scoort de CX-5 redelijk. Directe concurrent Sportage scoort met 491 liter net iets beter, maar de Tiguan heeft veel meer plek voor de spullen.

165 pk
210 Nm
201 km/h
10,4 s
7,7 (6.4) l/100km
149 g/km
D
22%
€ 30.990
€ 35.990
€ 660 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Renault Symbioz e-Tech full hybrid iconic

  • Renault Arkana 1.6 E-Tech Hybrid R.S.-Line

  • Nissan Qashqai 1.3 Xtronic 12V MildHybrid Tekna+

  • Seat Ateca 1.5 TSI DSG-7 Xperience Business Intense

  • Aiways U5 63 kWh Showroom

  • Renault Kadjar 1.3 TCe 140 GPF Intens

  • Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T Instyle

  • Jeep Compass 1.4 MultiAir Limited

  • Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line

  • Peugeot 5008 1.2 PureTech S&S EAT6 Allure

  • Peugeot 3008 1.6 e-THP EAT6 GT-Line

  • Volkswagen Tiguan 1.4 TSI Connected Series

  • 2023 - Mazda CX-5 e-Skyactiv G 194 AWD Takumi

  • 2022 - Mazda CX-5 Skyactiv-G 2.0 Newground

  • 2021 - Mazda CX-5 Skyactiv-D 184 6AT Signature

  • 2015 - Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 TS

  • 2012 - Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G TS+ Lease Pack

  • 2011 - Mazda CX-5 Skyactiv-D 2.2 HP AWD GT-M