Doordacht
Dat Mazda enorme vooruitgang boekte in 2011 op het gebied van exterieurontwerp weten we, maar ook het interieur bleef niet achter. Waar de premium Duitse merken de standaard hadden gezet op het gebied van ergonomie, heeft Mazda dit voorbeeld gewillig gevolgd. Alles zit waar je het verwacht en er zijn zichtbaar keuzes gemaakt om zowel bediening als rijcomfort te bevorderen. Twee voorbeelden hiervan zijn het centrale scherm en de plaatsing van de ventilatieroosters. Bij het eerstgenoemde lijkt op het eerste oog dat het touchscreen aan de kleine kant is, maar in de praktijk blijkt het groot genoeg voor zowel bediening van de audio als de kaart van de navigatie. Daarbij kijk je als bestuurder niet tegen het scherm aan als je het niet nodig hebt en heb je een hoop zicht naar voren. De ventilatieroosters zijn dusdanig geplaatst dat je eenvoudig de juiste luchtstromen op het lijf kunt richten. Toch zijn deze openingen fraai vormgegeven. Helaas is het geheel wel erg donker van kleur. De enkele metaalkleurige panelen doen wel iets goed, maar het blijft zwart wat de klok slaat. De zitpositie is - door de ruime verstelmogelijkheden van zowel het stuurwiel als de stoelen - perfect in te stellen voor zowel lange als wat kleinere bestuurders. Ook zijn de stoelen meer dan ooit gericht op de relatief forse Europeanen. Met een brede rugleuning - die ook nog eens veel ondersteuning bieden in snel genomen bochten - en lange zittingen, stap je ook na lange ritten helemaal fit uit. Op de achterbank is maar net genoeg ruimte beschikbaar. Als bestuurder van 1,80 meter kun je niet bepaald ruim achter 'jezelf' plaatsnemen en zit je al snel klem met de knieƫn. Met een bagageruimte van 477 liter scoort de CX-5 redelijk. Directe concurrent Sportage scoort met 491 liter net iets beter, maar de Tiguan heeft veel meer plek voor de spullen.