Sportiever dan ooit
Van de eerste generatie is aan de buitenzijde niks hetzelfde gebleven, maar onderhuids zijn veel delen overgenomen. Toch heeft Mazda het zichzelf er niet met een Jantje van Leiden mee afgemaakt door een nieuwe carrosserie op een oud onderstel te zetten. Hoewel we al zeer tevreden waren over de geretoucheerde versie, is de auto die we nu reden aanzienlijk sportiever afgestemd dan voorheen. Een SUV - of cross-over - is per definitie niet sportief te benoemen, maar de CX-5 laat zich erg gewillig over bochtige wegen sturen. Vooral de achterzijde is wat 'speelser' dan voorheen. Dit is voor de sportieve rijder een absolute plus, maar op langere ritten valt het op dat de achteras wat meer op korte oneffenheden reageert dan dat je zou verwachten van een comfortabele SUV. Net als bij de vorige generatie is de CX-5 de sportieve loot in het segment. Wil je een echt comfortabele metgezel, dan is de Mazda niet de juiste keuze. Heb je het verlangen om ook 's een sportieve plezierrit te maken, dan is deze Japanner absoluut de beste keuze als eenX3 of Evoque niet in het budget past.
Renault Symbioz e-Tech full hybrid iconic
Renault Arkana 1.6 E-Tech Hybrid R.S.-Line
Nissan Qashqai 1.3 Xtronic 12V MildHybrid Tekna+
Seat Ateca 1.5 TSI DSG-7 Xperience Business Intense
Aiways U5 63 kWh Showroom
Renault Kadjar 1.3 TCe 140 GPF Intens
Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T Instyle
Jeep Compass 1.4 MultiAir Limited
Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line
Peugeot 5008 1.2 PureTech S&S EAT6 Allure
Peugeot 3008 1.6 e-THP EAT6 GT-Line
Volkswagen Tiguan 1.4 TSI Connected Series