Renault Mégane Estate 1.6 dCi 130 GT-Line

- 28 november 2016

Extra cachet

Dat het interieur een feest der herkenning is, is natuurlijk niet gek. Eerder reden we al met de sportieve variant van de Mégane en de verschillen in het binnenste zijn op één hand te tellen. Natuurlijk is de Estate vooral achter de achterbank een stuk ruimer. Met 372 liter is de hatchback al geen stakker, de stationversie gaat daar met 521 liter ruim overheen. Klap je de achterbank om dan is er een balzaal van 1.695 liter beschikbaar. Op de achterbank kunnen volwassenen hun lijf en leden goed kwijt, maar voorin bewijst de Renault dat een keuze voor een compacte middenklasse geen verkeerde hoeft te zijn als je uit bijvoorbeeld een Laguna komt. Zowel de bestuurder als de bijrijder zitten ruim. Daarbij zitten de stoelen erg goed. Bij een eerste aanblik op deze - deels leder, deels alcantara - stoelen zou je denken dat het dezelfde exemplaren zijn die ook in de GT te vinden zijn, maar schijn bedriegt. De wangen zijn zachter en bieden een hoop comfort. Desondanks geven ze ook in snel genomen bochten veel steun en geven ze ook op lange ritten veel ondersteuning voor de onderbenen. Net als bij de GT vind je overal in het interieur blauwe details. Niet alleen de blauwe stiksels op het lekkere dikke stuur en de pookhoes zijn fraai, ook de blauwgekleurde panelen op de deuren en het dashboard geven het interieur net wat meer cachet. Helaas zijn de gebruikte materialen niet overal even mooi en zijn de naden tussen de verschillende panelen niet op het niveau van bijvoorbeeld de Golf. Daarnaast is het multimediasysteem complex en vraagt het gewenning. Vooral het feit dat je voor de klimaatinstellingen - zoals ventilatiesnelheden - door diverse menu's moet, werkt net wat minder dan gewoon een paar knoppen hiervoor.

130 pk
320 Nm
199 km/h
10,6 s
5,8 (4) l/100km
103 g/km
C
22%
€ 21.219
€ 35.518
€ 651 / maand
€ 358 - € 383 / kwartaal
  • MG 5 115 kW Luxury Long Range

  • Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale

  • Seat Leon Sportstourer 1.4 TSI e-Hybrid FR

  • Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line Business

  • Kia ProCeed 1.5 T-GDi DCT7 GT-Line

  • 2022 - Renault Megane E-Tech EV60 Iconic

  • 2016 - Renault Mégane Energy TCe 205 EDC GT

  • 2014 - Renault Mégane Energy 130 TCe S&S GT-Line

  • 2012 - Renault Mégane Estate dCi 110 Bose

  • 2010 - Renault Mégane Coupé-Cabriolet TCe 130 Dynamique

  • 2010 - Renault Mégane RS

  • 2009 - Renault Mégane Coupé 1.9 dCi 130 FAP Dynamique

  • 2009 - Renault Mégane Estate 2.0 dCi 160 Dynamique

  • 2009 - Renault Mégane 1.9 dCi 130 Privilège