Semi-hot-hatch
Het is zo'n twintig jaar geleden dat een gemiddelde hot hatch grofweg 110 pk onder de motorkap had. Nu heeft de Skoda Fabia - indien je hem bestelt met de sterkste benzinemotor - datzelfde vermogen beschikbaar. Het moet gezegd dat auto's in de loop der jaren wat kilo's zijn aangekomen, maar toch is de Fabia met deze motorisering een rappe jongen. De standaardsprint duurt net iets meer dan negen seconden en de pret is pas over als de teller bijna de 200 aantikt. Samen met de soepele en snel schakelende zeventraps DSG verlang je nooit naar meer. Bij acceleratie hoor je de motor op de achtergrond, maar op cruisesnelheid is het aangenaam stil. Het overschot aan vermogen resulteert niet in een extreem hoog verbruik. Bij constante snelwegkilometers geeft de boordcomputer een verbruik van 1:14 aan. Rijd je meer op buitenwegen, dan zakt het verbruik aanzienlijk. Zeker als je de automaat niet in de sportstand zet. Bij '50' is de zesde versnelling ingeschakeld en is het verbruik door het lage toerental prettig laag. Druk je de pook een keer naar achter, dan schakelt de bak wat later op en is de Fabia erg snel. Dit werkt verslavend en zorgt er - zeker binnen de bebouwde kom - voor een wat hoger verbruik. Het testverbruik van 7,6 liter per 100 kilometer is het resultaat van een mix van kilometers op de snelweg en binnen de bebouwde kom, waarbij de naald verder naar de laatste uitslaat. Rijd je een groter gedeelte op buitenwegen, dan zal het praktijkverbruik een stuk lager liggen.