Voorzichtige evolutie
Ook van binnen was de Fabia nooit het toonbeeld van een sprankelend ontwerp. Daar komt langzaamaan wat verandering in. Hoewel het basisontwerp nog steeds een perfecte ergonomie en degelijkheid uitstraalt - alles zit waar je het verwacht en de knoppen zien er robuust uit - doet de toevoeging van enkele titaniumkleurige paneeltjes veel goed. Het is nog steeds grijs en zwart wat de toon slaat, maar dat heeft als groot voordeel dat het niet snel zal vervelen. Hét unique selling point van alle Skoda's is de bovengemiddelde binnenruimte. Zowel de Octavia als de Superb hebben ruimte - voor passagiers én hun bagage - van een auto van een klasse hoger. Ook hierop is de Fabia nauwelijks een uitzondering. Met een inhoud van 330 liter is de bagageruimte één van de grootste in zijn klasse en komt hij in de buurt van bijvoorbeeld een Golf. Ook voor- en achterin zit je bovengemiddeld goed voor een auto in dit segment. Daarbij is de instap achterin prima door de standaard achterportieren. De voorstoelen geven veel zijdelingse steun en ook de zitting is lang genoeg voor de wat grotere Nederlander. Wat negatief opvalt, is het materiaalgebruik. Op het oog lijkt het niet verkeerd, maar ga je er aan voelen dan valt het behoorlijk tegen. Nergens vind je zachte kunststoffen. Dat doet het gros van de concurrentie beter. Een optie voor mooiere materialen zou een goede aanvulling zijn. Een ander nadeel is het ontbreken van een navigatiesysteem. In de nabije toekomst zal dit wel op de optielijst verschijnen, maar nu zul je gebruik moeten maken van 'Mirrorlink'. Hierbij navigeer je via een app op de smartphone, maar kun je op het touchscreen in de auto het systeem bedienen. Helaas werkt dat niet met alle telefoons. Ben je in het bezit van een iPhone, dan zul je het zonder navigatie moeten stellen.