Volkswagen e-Golf

- 19 augustus 2014

Kannibaal

De uitbreiding van de Golf-familie met een elektrische variant heeft een auto opgeleverd waarin de kwaliteiten van de Golf en de voordelen van elektrisch rijden samenkomen. Het mooie is dat daar bijna geen concessies tegenover staan. Bijna, want de beperkte actieradius is wel een serieuze factor die het feestje van 4% bijtelling flink kan verstoren. Op dat punt kan de e-Golf wel eens verdraaid veel last gaan krijgen van z'n GTE-broertje, die weliswaar 7% bijtelling heeft, maar daar wel een veel betere actieradius én meer vermogen tegenover zet. Ook in de aanschaf vraagt een e-Golf best een offer: de vanafprijs van 35.490 euro ligt een stuk hoger dan die van veel directe concurrenten, al krijg je daar wel een uitgebreide standaarduitrusting (met o.a. LED-verlichting en het uitgebreide navigatie- en multimediasysteem 'Discover Pro') voor terug.

  • In vrijwel alles 'gewoon' een Golf
  • Vlotte prestaties
  • Complete uitrusting
  • Beperkte actieradius
  • Hoge vanafprijs
  • Rijmodus Eco+ niet altijd even praktisch
115 pk
270 Nm
140 km/h
10,4 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
12%
€ 35.490
€ 37.493
€ 375 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Opel Astra 1.2 Turbo 130 Ultimate

  • Cupra Born 58 kWh Performance One 150 kW

  • Mazda 3 e-Skyactiv G 2.0 150 Sportive

  • Mercedes-Benz A-klasse 250 e Business Solution AMG Limited

  • Seat Leon 1.5 eTSI FR

  • 2021 - Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line Business

  • 2020 - Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style

  • 2016 - Volkswagen Golf BlueMotion 1.0 TSI DSG Comfortline

  • 2015 - Volkswagen Golf GTE

  • 2014 - Volkswagen Golf Sportsvan 1.2 TSI DSG Highline

  • 2014 - Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk DSG Highline

  • 2013 - Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI DSG Performance

  • 2013 - Volkswagen Golf 1.4 TSI DSG Highline

  • 2013 - Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline

  • 2012 - Volkswagen Golf Cabrio 2.0 TSI GTI