Ford Fiesta 1.0 80pk Titanium

Pawel Piotrowski - 5 september 2013

Wel of geen turbo?

Bij het opfrissen van de Fiesta heeft Ford vooral technische wijzigingen doorgevoerd. Alle benzinemotoren met handbak zijn vervangen door een 1.0 driecilinder die met en zonder turbo besteld kan worden. Wil je een Fiesta met automatische transmissie, dan zit je nog wel vast aan een antieke 1.6. In totaal zijn er nu vier vermogenslevels beschikbaar, variƫrend van 65 tot 125 pk. Ze stoten allemaal 99 gram per kilometer uit, wat met een groen A-label en 20% bijtelling voor de zakelijke rijder beloond wordt.

Wij gingen op pad met de ongeblazen 1.0 die in totaal 80 pk en 105 Nm produceert. Het prijsverschil met de 100 pk en 170 Nm sterke 1.0 Ecoboost is slechts € 750 euro, wat automatisch de vraag oproept of dat geen slimmere investering is. Op papier doet de 1.0 Ecoboost over de nul naar honderd sprint 3,7 seconden minder, wat toch een aanzienlijk verschil is. Maar terug naar onze testauto. Moet je je met 80pk daadwerkelijk behelpen? Zolang je geen stoplichtsprintjes gaat doen, valt er goed mee te leven. Met 80 pk ga je die natuurlijk nooit winnen, maar je degradeert ook niet tot een rijdende chicane voor andere weggebruikers.

80 pk
105 Nm
165 km/h
14,9 s
5,1 (4.3) l/100km
99 g/km
B
22%
€ 14.495
€ 18.340
€ 336 / maand
€ 94 - € 106 / kwartaal
  • Kia Rio 1.2 CVVT Super Pack

  • Toyota Yaris 1.0 VVT-i Lounge

  • Hyundai i20 1.2HP i-Motion

  • Suzuki Baleno 1.0 BoosterJet High Executive

  • Lancia Ypsilon 0.9 TwinAir Gold

  • 2022 - Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Hybrid Active Vignale

  • 2018 - Ford Fiesta Active 1.0 EcoBoost 100

  • 2018 - Ford Fiesta ST 1.5 EcoBoost ST-3

  • 2017 - Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Titanium

  • 2013 - Ford Fiesta ST 1.6 EcoBoost ST-2

  • 2012 - Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium

  • 2010 - Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic

  • 2009 - Ford Fiesta 1.6 Sport

  • 2008 - Ford Fiesta 1.4 16V Titanium

  • 2006 - Ford Fiesta 1.3i Futura