Goed ingespeeld
Gebruik je de auto namelijk voor lange snelwegritten - de V60 kan tot 120 km/h volledig elektrisch rijden - dan is de accu vanzelfsprekend sneller leeg en schakelt de V60 eerder over op z'n dieselmotor (overigens kwamen we met een volle accu nog altijd 40 respectabele snelwegkilometers ver). Om de dieselmotor aan het werk te zetten, kun je ook de 'Hybrid'-knop indrukken, zodat je niet eerst de hele elektromotor leeg hoeft te rijden. In deze modus werken beide motoren zo efficiƫnt mogelijk met elkaar samen. Afhankelijk van het restantbereik van de elektromotor resulteert die samenwerking bij een normale rijstijl in een keurig praktijkverbruik van 3 tot 4 liter per 100 km.
Naast dat lage verbruik is het vloeiende samenspel tussen diesel- en elektromotor een minstens zo grote reden om deze hybridemodus niet onvermeld te laten. Dat beide motoren elkaar ongemerkt afwisselen, is namelijk niet zo vanzelfsprekend als het lijkt. Nog niet zo lang geleden ondervonden we dat een hybridedebutant nog wel eens last wil hebben van horten en stoten in de aandrijflijn, maar daar blijft de V60 - gelukkig - van gespeend. Beide motoren en de zestraps Geartronic-automaat zijn goed op elkaar ingespeeld en tillen gezamenlijk het toch al zo comfortabele karakter van de Zweedse lifestylecombi naar een nog hoger plan. Slechts het geluid verraadt wanneer de dieselmotor bijspringt; voelen doe je het niet.