Hyundai i30 1.6 GDI i-Magine

Arnold van Schepen - 30 maart 2013

Hoofdletter K

Om overtuigd te raken van de kwaliteit van de i30 hoef je alleen maar in te stappen en de deur dicht te trekken. Het geluid van de dichtslaande deur, de aanblik van het interieur, de touch and feel... De materialen en bouwwijze kunnen met dezelfde hoofdletter worden geschreven als het land van herkomst: kwaliteit met een hoofdletter K. Die indruk wordt versterkt zodra je gaat rijden, de auto is opvallend stil en voelt oersolide aan, waarbij vooral de onderstelafstemming indruk maakt. De i30 is stevig gedempt, maar blijft comfortabel. Overhellen in bochten doet 'ie nauwelijks en na een heftige stuurbeweging of onverwacht (rijdend) obstakel halverwege een bocht heeft het onderstel razendsnel de balans hervonden waardoor het weggedrag als bovengemiddeld goed te betitelen is.

De 'Flex steer' stuurbekrachtiging heeft drie standen, maar echt groot zijn de verschillen tussen de instellingen niet. We hebben de stuurbekrachtiging de ganse tijd in 'Sport' laten staan, dat is verreweg de prettigste stand. En zelfs dan zou de bekrachtiging wel iets minder sterk mogen zijn, iets meer weerstand geeft je net wat meer gevoel in het stuur. De stand 'Comfort' is prettig in de stad wanneer je het ene na het andere straatje instuurt.

De motorenkeuze is vooralsnog beperkt, Hyundai biedt een benzine- en een dieselmotor, beide met 1.600 cc inhoud. Wij reden met de 1.6 GDI benzinemotor, met 135 pk en 164 Nm koppel. Geen gedownsize dus, maar wel een prettige, soepele motor die vanaf 3.500 toeren flink aan de slag gaat zonder luidruchtig te worden. Houd je de motor boven dat toerental, dan is de i30 een vlotte auto, zeker dankzij de prettig schakelende en goed gespatiƫerde zesbak. De schakelindicator in deze auto is er eentje van de betere soort: hij adviseert pas om op te schakelen als je te lang in een lage versnelling blijft hangen. Het start-stopsysteem is voor verbetering vatbaar, het systeem reageerde een paar keer erg traag na het intrappen van de koppeling waardoor we de auto met sleutel moesten starten. Want drie seconden wachten voordat het start-stopsysteem weer in actie komt is best lang als het licht op groen springt.

135 pk
164 Nm
190 km/h
9,9 s
7,0 (5) l/100km
118 g/km
C
22%
€ 17.995
€ 25.495
€ 467 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Volkswagen Beetle 1.2 TSI Design

  • Kia Pro_cee'd 1.6 CVVT Seven

  • Kia Pro_cee'd GT 1.6 GDI-T First Edition

  • 2020 - Hyundai i30 Fastback N 2.0 T-GDI N2

  • 2018 - Hyundai i30 Wagon 1.4T DCT Premium

  • 2017 - Hyundai i30 1.0 T-GDI First Edition

  • 2015 - Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi Business Edition

  • 2012 - Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi i-Catcher

  • 2012 - Hyundai i30 1.6 GDI i-Catcher

  • 2009 - Hyundai i30 CW 1.4 CVVT DynamicVersion Blue

  • 2009 - Hyundai i30 CW 1.6 CRDi VGT HP StyleVersion

  • 2007 - Hyundai i30 1.6 CRDi VGT HP i-Catcher