Focus XL
Niet alleen delen van het interieur zijn overgenomen uit de Focus, ook het onderstel is gebaseerd op Ford's compacte middenklasser. Dat de Kuga een stukje groter is dan de Focus merk je in alles. Bij het insturen een bocht moet de auto zich even 'zetten', maar zelfs het nemen van haakse bochten gaat als op rails. In de middenstand is de besturing wat vaag, maar daarbuiten reageren de voorwielen precies op de commando's. Zoals gezegd is een SUV niet gemaakt om stevig mee te 'hoeken', al nodigt de Kuga hier wel tot uit.
We reden met de sterkste dieselmotor die leverbaar is in de Kuga: de 2.0 TDCi. Deze motorisering is leverbaar met handschakeling of met de Powershift automaat, maar hij is altijd voorzien van vierwielaandrijving. Voor een auto als deze lijkt 163pk geen enorm vermogen, toch hadden we nooit het gevoel dat we meer nodig zouden hebben. Accelereren vanuit stilstand of op snelheid gaat rap en soepel, geholpen door de fijne automaat met dubbele koppeling. Omdat we een mix van bergwegen, offroadpaden en de snelweg reden, is het testverbruik niet representatief voor normaal gebruik. Toch is de 10,2 liter per 100km die de boordcomputer aangaf niet slecht, gezien de routes die we reden.