Honda Civic 1.8 i-VTEC Sport

Pawel Piotrowski - 23 juli 2012

Technische schoonheid

Eigenlijk is het een raadsel waarom de Civic het in Nederland niet zo goed doet. De vorige generatie was al een ruime, vlotte en leuk sturende hatchback. Dat is de nieuwe ook. De futuristische kantjes zijn er vanaf gehaald en ook het interieur is meer down to earth. Deze Honda is wellicht kwalitatief en ergonomisch geen maatstaf, maar hij weet te scoren met goede stoelen, veel ruimte en nuttige praktische vondsten. De aandrijflijn en het onderstel zijn de kroonjuwelen van de Civic. Op deze punten verslaat de Honda met gemak haar concurrenten en zo rest er eigenlijk slechts een conclusie: ware schoonheid zit van binnen. In dit geval is het de schoonheid van technisch perfectionisme. Dat daar een best fors prijskaartje aan hangt is niet meer dan logisch. Misschien is dit wel het grootste pijnpunt voor de aanschaf van een Civic. Maar zodra je er een rondje mee gereden hebt ben je verkocht. Laat dat mooie dashboard met zachte materialen maar aan de buurman over en geniet van de kwaliteiten die er echt toe doen.

  • Technisch hoogstaande aandrijflijn
  • Vergaand geperfectioneerd onderstel
  • Ruimteaanbod en praktische vondsten
  • Kwalitatief geen hoogstaand dashboard
  • Wirwar aan verschillende uitvoeringen
  • Prijzig
142 pk
174 Nm
215 km/h
9,4 s
6,7 (6.1) l/100km
145 g/km
E
22%
€ 19.990
€ 28.430
€ 521 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Peugeot 308 1.6 eHDi Active

  • Chevrolet Cruze 2.0D LTZ

  • Fiat Bravo 1.4 MultiAir Sport

  • BMW 1 Serie 116i Urban Line

  • Seat Leon 1.4 TSI FR

  • Renault Mégane Energy 130 TCe S&S GT-Line

  • Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction

  • Kia cee'd 1.6 CRDi Premium Pack

  • Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Executive

  • 2017 - Honda Civic 1.0 i-VTEC Premium

  • 2015 - Honda Civic Type R GT

  • 2014 - Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC Lifestyle

  • 2012 - Honda Civic 1.6 i-DTEC Lifestyle

  • 2007 - Honda Civic 2.0i-VTEC Type R

  • 2006 - Honda Civic 1.3i-DSI I-VTEC Hybrid

  • 2006 - Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive