Geen uitschieters
We maakten zojuist de opmerking dat de i40 een zeer breed publiek moet aanspreken en dat concessies daarbij onvermijdelijk zijn. In het geval van de i40 merk je dat vooral aan de afstemming van het onderstel en de besturing, maar vrees niet, het klinkt erger dan het lijkt. Hyundai heeft voor een stevige onderstelafstemming gekozen, het draagt bij aan het algehele solide gevoel van de i40, maar voor de echte kilometervreter is de combinatie met de 18 inch velgen wellicht te veel van het goede.
De lage bandenwangen dragen wel in positieve zin bij aan het stuurgevoel van de i40. De besturing is wat licht en gevoelloos, maar het zorgt wel voor een rustige besturing, ook op Autobahntempo. Alleen bij het naderen van de topsnelheid wordt de besturing wat onrustig, maar dit is niet te wijten aan de banden of de afstemming, maar vooral aan de aerodynamica. Of je nu 80 of 180 rijdt, de i40 gaat rechtdoor als op rails en je zit altijd met ontspannen handen aan het stuur. Hyundai heeft om begrijpelijke redenen gekozen voor een neutrale wegligging, hij is niet uitgesproken comfortabel of sportief. De Honda Accord bijvoorbeeld, heeft wel een hele mooie mix tussen van beide en heeft zeker een fijnere wegligging. De i40 blinkt niet uit op een bepaald onderdeel, maar we zouden wel hoge rapportcijfers toekennen aan het weggedrag. Lager dan een acht zouden we niet gaan.