Fraaie lijn
De i40 CW is in korte tijd een vertrouwde verschijning geworden op de Nederlandse wegen. De 'Fluidic sculpture' designtaal is tamelijk uitgesproken in vergelijking met de vormgeving van zijn voornaamste Europese concurrenten, maar toch (of juist daarom) wordt deze stationwagen om zijn uiterlijk zeer gewaardeerd. Tijdens de test van de sedan bleek ook deze erg in de smaak te vallen. De sedan is slechts drie centimeter korter dan de CW, en Hyundai heeft deze lengte gebruikt om een elegante en gestrekte daklijn mee te geven. De opvallende vouw in de flanken loopt net als bij de CW vloeiend over in de achterlichten, terwijl de raamlijn naadloos overgaat in het kofferdeksel. Wanneer je de i40 en profil bekijkt valt het op dat de achterzijde designtechnisch wat meer in evenwicht is dan de voorzijde.
Al met al is de i40 sedan een elegante verschijning die gedurende de test louter goedkeurende kritieken op zijn uiterlijk kreeg. Je moet alleen wel een beetje praktische pijn lijden bij deze mooie lijnen: doordat de achterruit ver doorloopt is de opening van de kofferbak aan de kleine kant. De 503 liter grote kofferruimte is mooi vlak en praktisch van vorm Je moet bij het inladen van volumineuze spullen echter goed rekening houden met de grootte van de opening en de subwoofer die een beetje kwetsbaar onder de hoedenplank gemonteerd is. Onder de vloer van de kofferruimte zul je bij de i-Catcher tevergeefs zoeken naar een vak voor kleine spullen of een thuisbrenger. In plaats daarvan geeft Hyundai een volwaardig lichtmetalen reservewiel mee, dat is (letterlijk) ook wat waard!