Voor betrokken bestuurders
Hoewel Infiniti met geen woord rept over technische verfijning van de FX, rijst bij ons toch het vermoeden dat de automaat betere manieren zijn bijgebracht. Want naast de verbetering van het wegrijden vanuit stilstand valt ook op dat de respons op de input van het gaspedaal adequater is. Trap je plotseling het gas wat dieper in, dan gaat de software tamelijk snel tot actie over door terug te schakelen. We gebruiken hier bewust het woord "tamelijk" omdat een terugschakelactie met de magnesium schakelflippers sneller resultaat oplevert.
De 238 pk en in het bijzonder het koppel van 550 Nm weten prima raad met de FX. In het interieur is de motor alleen op de verre achtergrond aanwezig, trillingen en resonanties zijn absoluut niet waarneembaar. Alleen wanneer het blok flink aan de bak moet, is hij binnenin hoorbaar, de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat er op dat punt nog wel enige verbetering te behalen is. Het zou de geluidsisolatie nagenoeg perfect maken. Aan de andere kant moeten we opmerken dat het blok goed klinkt, ook wanneer er flink gewerkt wordt in het vooronder blijft de loopt zeer gecultiveerd. En je blijft als bestuurder betrokken bij het rijden, dat is de grootste kracht van de FX. Ondanks de geborgen zitpositie blijf je op de hoogte van alles wat zich onder en rondom de auto afspeelt. De FX is geen auto waarin je op riante afstand van alle onheil buiten de auto word gehouden, maar die je op subtiele manier laat weten dat je best wel snel over een centimeters hoge dwarsrichel reed.
Omdat de drukte op de Duitse snelwegen te weinig ruimte voor rijplezier laat, zoeken we de binnenwegen op. Tientallen kilometers over glooiende en kronkelende binnenwegen vormen een mooie gelegenheid om de sportieve kwaliteiten te beproeven. Met een knop op de middentunnel wordt de sportstand geactiveerd met duidelijk waarneembare gevolgen. De automaat schakelt later op en laat de auto meer op de motor afremmen, terwijl de Continuous Damping Control ook een duit in het zakje doet. Op de Beierse binnenwegen laat de FX zien dat freude am fahren ook heus wel aan Japanse fabrikanten besteed is. De FX is ondanks zijn breedte en gewicht nauwkeurig te plaatsen tijdens het betere bochtenwerk en op plaatsen waar de wegen maar nauwelijks twee auto's breed zijn, zit je nimmer met zweethanden aan het stuur. Het is best knap wat de Infiniti-ingenieurs op dit gebied hebben klaargespeeld, want niet alleen zijn gewicht en zwaartepunt werken in het nadeel van de FX, ook de enorme 21 inch wielen zijn door hun afrolomtrek en breedte niet de aangewezen middelen om tot een scherp sturende auto te komen. En desondanks voelt het rijgedrag natuurlijk en behoorlijk lichtvoetig aan.