Infiniti FX 30d S Premium

Arnold van Schepen - 6 mei 2012

Rijgenot in overschot

Iets wat de sportief ingestelde automobilist zal behagen is de sound van de FX 50 S, om daarna verrast te worden over prestatiepotentieel van de vijfliter V8. Bestuurders van Teutoonse automobielen die de linkerbaan als hun revier beschouwen kunnen het ├╝berholprestige van het vernieuwde front maar beter serieus nemen. De atmosferische V8 hoest 390 pk op, in de gelimiteerde Vettel-versie zelfs 420. Met 2.020 kg is de FX 50 S de lichtgewicht onder de full-size SUV's - Infiniti spreekt terecht liever van een cross-over - waarmee de genoemde 390 paardekrachten een top van 250 km/u mogelijk maken. Zo bont hebben we het op de autobahn niet gemaakt, temeer omdat onze FX 30d S het bij 212 km/u welletjes vindt, maar niettemin is de dieselversie een imponerende auto.

Wanneer je instapt en plaatsneemt vallen twee zaken direct op: de ontzettend comfortabele stoelen en de zitpositie in het interieur. In een doorsnee SUV zit je hoog en droog, maar in de FX zit je achter het dashboard en lekker geborgen in het interieur. Hierdoor lever je in aan overzicht, maar dankzij Infiniti's Around View Monitor zie je op het centrale display dankzij vier camera's precies hoe de directe omgeving rondom de auto er uitziet. Deze voorziening is standaard op de Premium uitvoeringen van de S en de GT uitrustingniveaus. Maar ook zonder de Around View Monitor kun je op de spiegels heel behoorlijk manoeuvreren, bij het achteruitrijden kantelen ze, en aan de voorzijde zie je de neus van de auto voor je, waardoor je redelijk secuur kunt schatten wanneer het boem en ho is. Bovendien is de FX standaard voorzien van parkeersensoren rondom.

Een fijne zitpositie is snel gevonden en als we ons op weg begeven door de M├╝nchener binnenstad valt het op dat de FX zich makkelijk laat rijden, ondanks het drukke verkeer en de grootte van de FX. In de vorige test van de FX 30 d S merkten we op dat automatische zeventraps transmissie wat traag uit de startblokken kwam, maar in de vernieuwde versie is van die kritiek niets terug te vinden. Vanuit stilstand, met de voet op de rem, rijdt de FX 30 d vlot weg, zonder enige aarzeling. Ook in de file, vanwege de beruchte baustellen, blijft de aandrijflijn vlot en schokvrij optrekken - een premium automobiel waardig. De intelligente cruise control - wederom standaard op de Premium-uitvoeringen -is voorzien van een Low Speed Following systeem waardoor de FX zich moeiteloos aanpast aan kruipend en herhaaldelijk stoppend verkeer.

238 pk
550 Nm
212 km/h
8,3 s
8,5 (9) l/100km
238 g/km
G
22%
€ 85.240
€ 92.390
€ 1.694 / maand
€ 562 - € 606 / kwartaal
  • Lexus RX 450h Hybrid AWD President Line

  • Volkswagen Touareg 3.0 TDI R-Line Edition

  • Jeep Grand Cherokee 3.6 Overland

  • Lexus RX 450h Luxury

  • Cadillac SRX 3.0 V6 AWD Sport Luxury

  • Land Rover Range Rover Sport TDV6 3.0 HSE Luxury

  • BMW X5 xDrive30d High Executive

  • Mercedes-Benz ML 350 BlueTEC 4Matic

  • 2012 - Infiniti FX Vettel Edition

  • 2010 - Infiniti FX 30d S Premium

  • 2009 - Infiniti FX50 S 5.0 V8 VVEL

  • 2008 - Infiniti FX 35