Klaar voor de groeispurt
Ga er maar aan staan: in tijden van economische tegenspoed een nieuw luxemerk introduceren in een marktsegment waar genoeg te kiezen valt. Het is Infiniti nog niet meegevallen, maar toch zet de het merk in op een aanzienlijke omzetgroei. Grote baas Carlos Ghosn wil een marktaandeel van 10% oftewel 100.000 verkochte eenheden in Europa in 2016. Om dat doel te bereiken is een aanzienlijk budget vrijgemaakt voor een reeks nieuwe modellen en uitbreiding van het aantal verkooppunten. Om met de woorden van Tony Lewis, Market Director Northern Europe, te spreken: "What mr. Ghosn wants, mr Ghosn gets". Om dat statement alvast wat kracht bij te zetten werd in München de vernieuwde FX gepresenteerd, vooral om te laten zien dat men de strijd met de lokale autofabrikanten aandurft.
Het vlaggenschip van Infiniti was al voor zijn introductie in 2008 een groot succes op ons continent. Van de eerste generatie, die alleen op de Amerikaanse markt werd verkocht, werden er zoveel via de grijze import naar Europa gehaald dat het de op één na meest geïmporteerde auto was. Reden voor Infiniti om de tweede generatie meteen ook maar bij ons te verkopen. Nu, vier jaar later, presenteert het merk de vernieuwde FX. Nu is 'vernieuwingen' al een groot woord voor de wijzigingen die zijn aangebracht, de term 'lichte facelift' is wellicht beter op zijn plaats. Aan de voorzijde is het ontwerpteam het meest drastisch te werk gegaan, getuige de nieuwe - zeer in het oog springende - grille. Hoewel het front van de prefacelift al behoorlijk markant was, is het nieuwe aangezicht in de Rücksicht Spiegel al op geruime afstand als Infiniti te herkennen. Aan eigen gezicht geen gebrek, zogezegd. De overige wijzigingen zijn de nieuwe velgen en een tweetal nieuwe kleuren, Graphite shadow en Iridium blue - de laatste is een buitengewoon fraaie kleur, een die hare majesteit zeker zal behagen.