Het rijden
Een 2-liter dieselmotor waarop achterop al de rode letter Ci prijken een 6-versnellingen handbak beloven veel. En als ik het eerste stukje wegrijd, maakt de motor direct duidelijk dat hij zijn beloften gaat nakomen. Wat een trekkracht! Het duurt héél eventjes voordat je echt de duw in de rug krijgt, maar toch gebeurt dit al bij een redelijk laag toerental. En bij een stukje snelweg blijkt dat die kracht over een redelijk groot toerenbereik beschikbaar is. In welke versnelling en bij welke snelheid ik ook rijd, als ik het gaspedaal even goed wegduw lijkt de motor er helemaal geen problemen mee te hebben. Continu geeft hij je het gevoel dat ie zelfs nog over heeft. Imponerend!
Bij deze sportieve rij-eigenschappen hoort natuurlijk een sportieve afstelling. En dat merk je! Je voelt de weg continu als je rijdt. Ieder hobbeltje of kuiltje wordt doorgegeven aan de bestuurder. Persoonlijk houd ik hier wel van, maar om met een bekendheid te spreken 'Elk voordeel heb zijn nadeel': ik kan me voorstellen dat dit voor de kilometervreters en un momento dado wat teveel van het goede is. Want een wat rommelige klinkerweg of wat stadsdrempeltjes verneem je ook erg goed binnen in de auto.
Het stuurgedrag is ook in overeenstemming met het sportieve gedrag. De Focus stuurt strak en houdt jouw draaiingen aan het stuur nauw in de gaten. Al met al echt een genot om in te sturen.
2022 - Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale
2018 - Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business
2018 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182 ST-Line
2017 - Ford Focus 2.3 Ecoboost RS
2015 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost Titanium
2014 - Ford Focus 1.5 EcoBoost (182 pk) Titanium
2013 - Ford Focus Electric Titanium
2012 - Ford Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium
2012 - Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3
2012 - Ford Focus 1.0 EcoBoost