Ford Focus 2.0 TDCi Titanium

- 15 juli 2005

Het interieur

Wow... als je binnen zit heb je haast niet meer het gevoel dat je in een compacte middenklasser zit. Wat een luxe van binnen. Eerst maar eens de zitpositie goed instellen, de stoel is volledig electrisch te verstellen en het lukt dan ook prima om een goede zitpositie te vinden. De grijsblauwe, half-lederen stoelen zitten trouwens sowieso erg goed.
Ook het dashboard straalt luxe uit. Het is in 2 kleuren uitgevoerd: het grijsblauwe kleurtje wat je ook bij de stoelen terug vindt en een beige-achtige kleur. Er is duidelijk een andere weg ingeslagen dan bij de vorige focus. Het dashboard is zakelijker ingericht en neigt naar dat van de Mondeo. Het futuristische haast kunstzinnige dashboard uit de vorige focus is hierin niet meer te herkennen. De knoppen op het dashboard zelf bevinden zich allemaal rond het prominent aanwezige navigatiescherm. Er zijn ook nog heel wat knopjes en hendels rond het stuur te vinden. Wel wat té veel als je het mij vraagt. Was het eerder een leuke optie om radiobediening of cruisecontrol op het stuur te hebben, nu zit zo'n beetje alles op en rond het stuur lijkt het wel. Wat mij betreft is dit een typisch gevalletje van 'overdaad schaadt'. Heel opvallend, en jammer, aan het dashboard vind ik overigens wel dat het kunststof tegen de voorruit ineens weer zwart is, terwijl dat verder in het interieur niet terugkomt. Waarom dit niet gewoon in dezelfde kleur houden, Ford?
Achterin heb je genoeg beenruimte om wat dat betreft comfortabel te kunnen zitten, ook lange benen kun je er prima kwijt. Echter je bovenlichaam moet niet al te lang zijn, want met mijn in totaal 1 meter 85 zit ik met mijn hoofd tegen het dak in rechte zitpositie. Dat viel me erg tegen. Het aflopende dak is een kenmerkende lijn in deze Focus, maar voor de passagier achterin is dat dus niet echt fijn.
In de koffer heb je een zee aan ruimte. Hij is zo al behoorlijk ruim in zijn klasse en natuurlijk is met neerklapbare achterbanken nog veel meer ruimte te bewerkstelligen.

136 pk
320 Nm
203 km/h
9,3 s
onb (5.5) l/100km
144 g/km
G
22%
€ 19.300
€ 31.800
€ 583 / maand
€ 324 - € 346 / kwartaal
  • Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive

  • Toyota Prius 1.5 HSD Business

  • Seat Leon 2.0 TDI Stylance

  • Subaru Impreza 2.0R Luxury

  • Hyundai i30 1.6 CRDi VGT HP i-Catcher

  • Toyota Auris 1.6 16v VVT-i Luna Business

  • 2022 - Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale

  • 2018 - Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business

  • 2018 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182 ST-Line

  • 2017 - Ford Focus 2.3 Ecoboost RS

  • 2015 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost Titanium

  • 2014 - Ford Focus 1.5 EcoBoost (182 pk) Titanium

  • 2013 - Ford Focus Electric Titanium

  • 2012 - Ford Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium

  • 2012 - Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3

  • 2012 - Ford Focus 1.0 EcoBoost