Volkswagen Eos 2.0 TSI DSG Highline

- 3 juni 2011

Brug te ver

De GTI-motor maakt van de Eos een onmiskenbaar snelle jongen, maar 'sportief' is een brug te ver, ook al doet de 'Sport'-stand van het optionele Dynamic Drive Control een aardige poging in die richting. Vooral bij het snellere bochtenwerk voel je dat de Eos, met dank aan de onvermijdelijke verstevigingen en het stalen klapdak, geen lichtgewicht is. Inclusief bestuurder legt de coupé-cabrio een dikke 1.500 kg in de schaal, wat zich in snel genomen bochtige weggetjes vertaalt in licht overhellen. Doe je het rustiger aan, dan gedraagt de Eos zich mooi neutraal en voelt 'ie zich duidelijk meer in z'n element. Ook de prettige besturing en het comfortabele onderstel komen beter tot hun recht wanneer je niet het maximale van de Eos verlangt. Aan het gemoedelijke karakter merk je dat Volkswagen de Eos duidelijk niet in de wieg heeft gelegd om als een echte roadster de bochtenridder uit te hangen, maar veel meer om op een warme zomeravond nog even lekker over de boulevard te cruisen. Vooral met de DDC-knop op 'Comfort' worden oneffenheden in het wegdek keurig weggefilterd en kun je heel ontspannen en comfortabel rijden met de Eos.

210 pk
280 Nm
236 km/h
7,8 s
9,9 (7.5) l/100km
174 g/km
G
22%
€ 33.390
€ 51.860
€ 951 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • Peugeot 308 CC 1.6 THP Féline

  • Mazda MX-5 Roadster Coupé 2.0 GTL

  • 2006 - Volkswagen Eos 2.0 16v FSI