Unieke kapconstructie
Hoewel ze elkaar in prijs niet gek veel ontlopen, is de Eos een heel andere auto dan de dakloze Golf. Dat zit 'm onder meer in de kapconstructie. Waar de Golf is uitgerust met een traditionele softtop, heeft de Eos een stalen klapdak. Dat klinkt misschien niet zo bijzonder - alle directe concurrenten hebben er immers ook één - maar in de hardtop van de Eos is een groot glazen schuifdak geïntegreerd. Wil je open rijden, maar niet bijna de helft van je 380 liter aan bagageruimte opofferen, dan open je gewoon alleen het schuifdak. Ga je voor het echte cabriorijden, dan volstaat een druk op de knop om de Eos in 25 tellen om te toveren in een cabriolet die plaats zou moeten bieden aan vier personen. In de praktijk blijkt de Eos echter meer een tweezitter. Met de kap omhoog zit je op de achterbank al snel met je hoofd in de knel; klap je het dak weg, dan ben je een speelbal van de wind en wordt je kapsel al snel geruïneerd tot een 'coupe windhoos'. Voor wie daarentegen niet terugdeinst van een beetje wind, is het op de achterbank aardig uit te houden. De 205 liter bagageruimte die overblijft als het dak is opgeborgen, is voor vier personen wel weer aan de krappe kant.