Volkswagen Eos 2.0 TSI DSG Highline

- 3 juni 2011

GTI-bloed

Dat de Eos geen nekkendraaier is, komt vooral door z'n veilige ontwerp. Aan de aandrijflijn zal het in ieder geval niet liggen. Voorin onze test-Eos ligt de 2.0 TSI - sinds het verdwijnen van de 3.2 V6 de topper binnen het Eos-gamma - die we ook in de Golf GTI terugvinden. Net als eerdere TSI-motoren maakt ook deze 2.0 TSI in de Eos indruk met zijn soepele loopcultuur. Dankzij de turbo reageert de tweeliter al bij lage toerentallen enthousiast op het gas, waardoor de DSG-transmissie zonder tegensputteren vroeg richting de zesde en hoogste versnelling klautert. Met z'n 210 pk aan vermogen is de Eos in staat om vanuit stilstand binnen 8 seconden de '100' aan te tikken. Daarbij klinkt uit de dubbele verchroomde uitlaat - standaard op de 2.0 TSI Highline - een bescheiden roffeltje. Eenmaal op snelheid blijft er van die roffel weinig meer over: het geluid wordt brutaal overstemd door het windgeruis dat door de windbreker op de voorruit wordt veroorzaakt. Ondanks dat de prestaties van de Eos alleraardigst zijn, toont de geblazen tweeliter zich met een verbruik van 1 op 10 een bescheiden drinker. Volgens de fabrikant zou je zelfs nog 3 kilometer verder kunnen komen, al zou je daarvoor wel wat vaker met gesloten kap moeten rijden dan in de testperiode het geval was.

210 pk
280 Nm
236 km/h
7,8 s
9,9 (7.5) l/100km
174 g/km
G
22%
€ 33.390
€ 51.860
€ 951 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • Peugeot 308 CC 1.6 THP Féline

  • Mazda MX-5 Roadster Coupé 2.0 GTL

  • 2006 - Volkswagen Eos 2.0 16v FSI