Grip op de zaak
Mocht de motor je in de eerste meters niet verraden waar je mee van doen hebt, dan zal het stuiterige weggedrag dat zeker wel doen. Zeker op wat minder comfortabel wegdek laat het geen ruimte meer tot twijfel. Waar deze eigenschappen samen horen te hangen met een strakke wegligging, bleek de Fabia daar in de testperiode niet in uit te blinken. Nu moet gezegd worden dat het praktisch twentyfourseven regende en het wegdek dus op elk moment nat was, maar je zou graag zien dat de Fabia iets minder de neiging had om de buitenbocht op te zoeken. Zodra je de gang er wat meer in houdt, merk je dat de voorwielen hun grip verliezen en de auto wat gaat glijden. Aan de andere kant maakt het de Fabia ook wel weer een leuk speelkameraadje, waarmee je heerlijk op de grens kan rijden. Het helpt daarbij dat de stuurbewegingen met het kleine, dikke stuur prettig direct worden opgevolgd, hoogstens zou er iets meer weerstand op het draaien van het stuur mogen zitten. Een aantal jaar geleden had 180 pk op de voorwielen bij een licht autootje veel vraagtekens opgeroepen, maar de ervaring heeft geleerd dat de techniek zodanig voortgeschreden is, dat dat geen probleem meer hoeft te zijn. Toch vraagt het wel wat meer van de bestuurder dan domweg het gaspedaal in te stampen om vlot weg te rijden. Het ESP-systeem maakt in zo'n geval overuren en het is dus de kunst om dat punt van ingrijpen net voor te blijven. Helaas gooide de regen voor het optimale plezier weer veel roet in het eten.
Citroën C3 1.6 VTi Exclusive
Seat Ibiza 1.9 TDI 105pk Sport-Up
Honda Jazz Hybrid 1.4 Hybrid Elegance
Volkswagen Polo BlueGT 1.4 TSI Executive Plus
Toyota Yaris Full Hybrid 1.5 Dynamic
Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic
Renault Zoe Zen
Honda Jazz 1.4i Elegance
Volkswagen Polo Bluemotion 1.2 TDI Comfortline
Toyota Yaris 1.3 VVT-i Executive
Kia Rio 1.1 CRDi Super pack
Volkswagen Polo 1.4 Comfortline