Skoda Fabia 1.4 TSI RS DSG

- 20 januari 2011

RS, het nieuwe GTI

Oké, eerlijk is eerlijk, dat groen slaat niet op het energielabel, maar op de lakkleur van deze Fabia RS. Vroeger voerden meerdere merken de aansprekende aanduiding GTI. Tegenwoordig lijkt die toevoeging vervangen te worden door RS. Een afkorting die - met zijn diverse betekenissen - bij veel merken staat voor de overtreffende trap van sportief rijden. Dat is bij Škoda niet anders. Aan de buitenkant is dit direct waarneembaar, al is dit wel op de voor Škoda zo kenmerkende, ingetogen wijze. De spoilers en bumpers zijn subtiel aangezet en de velgen meten net twee maatjes meer. Het hart van de liefhebber zal een beetje gaan gloeien, terwijl de duurzame vriend zal opmerken dat hij het een verstandige keuze vindt vanwege de lage uitstoot. Nu zijn hot hatches tegenwoordig in het compacte segment geen bijzonderheden meer, denk aan de Clio RS, Ibiza Cupra, Polo GTI en Abarth Punto Evo, maar de Fabia heeft toch een unique selling point. Het is namelijke de enige die ook in de meest pittige uitvoering als station leverbaar is.

180 pk
250 Nm
224 km/h
7,3 s
7,3 (6.2) l/100km
148 g/km
G
22%
€ 9.990
€ 23.490
€ 431 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Citroën C3 1.6 VTi Exclusive

  • Seat Ibiza 1.9 TDI 105pk Sport-Up

  • Honda Jazz Hybrid 1.4 Hybrid Elegance

  • Volkswagen Polo BlueGT 1.4 TSI Executive Plus

  • Toyota Yaris Full Hybrid 1.5 Dynamic

  • Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic

  • Renault Zoe Zen

  • Honda Jazz 1.4i Elegance

  • Volkswagen Polo Bluemotion 1.2 TDI Comfortline

  • Toyota Yaris 1.3 VVT-i Executive

  • Kia Rio 1.1 CRDi Super pack

  • Volkswagen Polo 1.4 Comfortline

  • 2022 - Skoda Fabia 1.0 TSI 95 PK Business Edition

  • 2015 - Skoda Fabia 1.2 TSI Style

  • 2010 - Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline

  • 2008 - Skoda Fabia Combi 1.6 16v Ambiente

  • 2007 - Skoda Fabia 1.4 16v Sport