Jaguar XJ 5.0 Portfolio LWB

Pawel Piotrowski - 18 juli 2010

Brullende kat

Dat het allemaal nog een tikje sportiever kan blijkt nadat we het onderstel in de dynamische modus en de automaat in sportstand hebben gezet. Al bij de eerste handeling licht het virtuele instrumentarium rood op en worden de gordels strak aangetrokken. Bij de tweede handeling wordt de motor pas echt goed wakker; het toerental schiet met een grom omhoog en een aanraking van het gaspedaal resulteert in enorme stappen voorwaarts. Daarmee profileert zich de Jaguar XJ als een rasechte sportieve limousine. Voor een zwevend tapijt moet men bij een ander merk opzoek. Verrassend zijn de effecten wanneer men overgaat tot handmatige bediening via de flippers. De automaat reageert bliksemsnel op de commando's en geeft bij het terugschakelen zelfs een flinke dot tussengas, dat lichtelijk op het brullen van een kat lijkt. Daarbij past het goede stuurgevoel waarmee de Jaguar zich met precisie om een bocht laat dirigeren. Voor zo'n grote auto is het rijgedrag werkelijk dynamisch te noemen. Of het daarbij nog van voldoende comfortabel niveau is laten wij in het midden. Vast staat dat deze XJ zich duidelijk weet te onderscheiden van andere topklasse limousines, die vaak zweveriger en logger aanvoelen door hun comfortabelere setting.

385 pk
515 Nm
250 km/h
5,7 s
14,7 (11.4) l/100km
264 g/km
G
22%
€ 101.080
€ 163.880
€ 3.004 / maand
€ 265 - € 303 / kwartaal
  • Audi A8 4.2 TDI Pro Line +

  • Lexus LS 600hL President Line

  • Mercedes-Benz S-Klasse S400 Hybrid Lang

  • Porsche Panamera S Hybrid 3.0 V6

  • Lexus LS 600h L President

  • BMW ActiveHybrid 7 Lang

  • Volkswagen Phaeton V8 Highline Lang

  • BMW 7 Serie 740i High Executive

  • Audi S8 4.0 TFSI quattro Pro Line +

  • Audi A8 Hybrid Pro Line +

  • 2014 - Jaguar XJ 3.0 Supercharged AWD Portfolio LWB