Jaguar XJ 5.0 Portfolio LWB

Pawel Piotrowski - 18 juli 2010

Achtcilinder orkest

Om goed te kunnen beoordelen of dit weer een Jaguar van de oude stempel is namen wij een benzineversie mee. Dieselen kan weliswaar met een ultramoderne drie liter zelfontbrander, maar bij een dergelijke auto past een soepele vijfliter achtcilinder veel beter. Met 385pk en 515Nm ben je in deze 1.773kg wegende Jaguar zeker niet ondergemotoriseerd onderweg. Een simpel vergelijk leert dat deze XJ ongeveer net zoveel op de weegschaal brengt als een hogere middenklasser. Dit verklaart ook wel waarom wij geen moment het verlangen hadden naar de sterkere 5.0 V8 Supercharged, aan de gewone achtcilinder heb je namelijk meer dan genoeg in de dagelijkse praktijk. Bovendien klinkt de atmosferische achtpitter zuiverder dan het exemplaar met mechanische compressor. Met een orkestrale gorgel komt de V8 tot leven en sleurt je mee tot hoogst illegale snelheden. De zestraps automaat blijft daarbij soepel van verzet overschakelen zodat je achterin zonder schokken The Times kunt blijven lezen.

385 pk
515 Nm
250 km/h
5,7 s
14,7 (11.4) l/100km
264 g/km
G
22%
€ 101.080
€ 163.880
€ 3.004 / maand
€ 265 - € 303 / kwartaal
  • Audi A8 4.2 TDI Pro Line +

  • Lexus LS 600hL President Line

  • Mercedes-Benz S-Klasse S400 Hybrid Lang

  • Porsche Panamera S Hybrid 3.0 V6

  • Lexus LS 600h L President

  • BMW ActiveHybrid 7 Lang

  • Volkswagen Phaeton V8 Highline Lang

  • BMW 7 Serie 740i High Executive

  • Audi S8 4.0 TFSI quattro Pro Line +

  • Audi A8 Hybrid Pro Line +

  • 2014 - Jaguar XJ 3.0 Supercharged AWD Portfolio LWB