Volkswagen Transporter 2.0 BiTDI DSG Highline

Jan Westerhof - 25 juni 2010

Niemand doet je wat

Kan qua uitstraling en interieurafwerking de grootste concurrent van de Transporter - de Mercedes-Benz Vito - nog meekomen, zodra het op rijden aankomt stijgt de T5 boven de Vito en alle andere busjes uit. Vooropgesteld dat de Transporter echt geen koopje is, merk je hier wel het grote verschil met zijn concurrenten. Deze bus rijdt bijna zoals een personenauto en laat zich op dat gebied nog het beste met een fullsize-MPV vergelijken. Het is zelfs zo dat de Transporter veel van die auto's qua rijden overtreft. In tegenstelling tot veel MPV's voelt de T5 enorm strak en wendbaar aan en laat hij zich heel licht en direct bedienen. Daarbij is de auto door zijn hoge zitpositie, de vierkante bouw en de enorme buitenspiegels uitstekend te overzien en te plaatsen. De precieze besturing draagt eraan bij dat de Transporter kleiner aanvoelt dan hij is. Ondanks het feit dat een verlengde T5 met zijn wielbasis van 3,4 meter af en toe even een stoeprandje aan de binnenbocht meepakt, moet VW een compliment krijgen voor de handelbaarheid van dit enorme ding. Omdat je bovendien rechtop zit en veel verkeersoverzicht hebt, geeft het rijden een heerlijk relaxed en comfortabel 'wie-doet-me-wat?'-gevoel. Samen met het veercomfort en de opvallende stilte maakt dat lange ritten tot een makkie. Slechts de sponzig aanvoelende en matig vertragende remmen zijn een klein smetje als het om het rijden gaat.

180 pk
400 Nm
191 km/h
11,3 s
9,8 (8.1) l/100km
214 g/km
G
22%
€ 27.708
€ 76.842
€ 1.409 / maand
€ 494 - € 532 / kwartaal
  • 2020 - Volkswagen Transporter 2.0 TDI DSG L2 Bulli

  • 2017 - Volkswagen Transporter 2.0 TDI DSG 4Motion Dubbele cabine L2 Highline