Homogeen
Dit nieuwe blok vervangt vanwege emissie-eisen de oude bekende vijfcilinder dieselmotor en dat werd ook wel eens tijd. Die oude 2.5 TDI was weliswaar een karaktervolle en pittige machine, maar qua loopcultuur en verbruik al een tijdje door de ontwikkeling ingehaald. Gelukkig vergeet je die oude pompverstuiver snel als je met de nieuwe dieselmotor op pad bent. Van het typerende turbogat is bij deze TDI geen spoor, er is nu juist een homogeen opgebouwde krachtsverdeling. De DSG-transmissie speelt daarbij natuurlijk een grote rol, want die staat erom bekend dat hij zeer effectief reageert en inspeelt op het karakter van de motor. Wederom overtuigt deze automaat en in combinatie met de trillingsarme en zeer rustige motorloop van de nieuwe BiTDI, is dit voor de T5 een zeer adequate aandrijflijn. Dat het echter niet bij deze 180 pk en 400 Nm blijft, verraadt het typeplaatje achterop: alleen de 'D' en de 'I' zijn rood gekleurd. Stiekem best een leuk vooruitzicht, want soms leek niet alle opgegeven power in de motor te zitten. We hadden weliswaar nooit het idee ondergemotoriseerd onderweg te zijn, maar de naald kwam slechts met moeite tegen de '180' en VW geeft toch echt een topsnelheid van 191 km/h op. Op zo'n moment van 'trappen' komt er echter een typisch busjesaspect naar voren: het verbruik explodeert, naar mate de snelheid ook maar iets toeneemt. Ons testverbruik bleek iets gunstiger dan 1 op 10 en dat is een reële waarde. Zo'n bus weegt wel bijna twee ton en van enige vorm van aërodynamica heeft een bus geen kaas gegeten.