Broedermoord?
Met het gekietelde 2.0 TSI blok is de Cupra R een serieus snelle hot hatch die de meeste GTI’s en aanverwanten ver achter zich weet te houden. Daarvoor zorgt ook het briljante XDS-sperdifferentieel en Seat’s ‘Agile Chassis’, dat door zijn stugge afstemming en hoge stabiliteit een ongekende agiliteit aan de Leon toevoegt. Het is daarom bijna niet te geloven dat Seat slechts tweeduizend euro meer vraagt voor de snellere R. Ook in relatie tot zijn concerngenoten is de Cupra R scherp geprijsd. Een Scirocco R kost minimaal zeven mille meer en ook een Golf R wisselt voor een aanzienlijk hogere prijs van eigenaar. Uiteindelijk geven wel alle drie de auto’s de opwinding en prestaties die je van ze mag verwachten.
Fotografie: Jesse Kraal
- Geweldige motor: soepel, snel en zuinig
- Wegligging en handling
- Hoogstaande remmen
- Gedateerd interieur
- Slecht carrosserie overzicht
- Dominant afrolgeluid van banden

2021 - Seat Leon Sportstourer 1.4 TSI e-Hybrid FR

2020 - Seat Leon Sportstourer 1.5 eTSI DSG-7 FR Launch Edition

2020 - Seat Leon 1.5 eTSI FR

2018 - Seat Leon Cupra R

2015 - Seat Leon ST 2.0 TDI X-PERIENCE

2015 - Seat Leon ST Cupra 2.0 TSI Cupra 280

2014 - Seat Leon ST 1.6 TDI Ecomotive Business

2013 - Seat Leon 1.4 TSI FR

2008 - Seat Leon 1.9 TDI Ecomotive 25 Edition I

2006 - Seat Leon 1.9 TDi Stylance








