Precieze handling
Om de acceleratiedrang van auto en bestuurder in het bedwang te houden heeft Seat grotere remschijven gemonteerd waar je een heuse pizza op zou kunnen bakken. Voor hebben deze namelijk een maat van maar liefst 17 inch en achter meten ze één inch minder. De remmen zijn met veel precisie te doseren en voelen erg vertrouwenwekkend aan. Je gaat er later en harder door remmen waardoor de auto met enige regelmaat een noodstop detecteert en de alarmlichten inschakelt. Seat was tevens zo aardig om het ‘Agile Chassis’ op bepaalde punten te versterken. Zo zijn er speciaal voor de R wijzigingen aan de schokdempers aangebracht en zijn er tot 35% stijvere veren ten opzichte van de gewone Cupra gemonteerd. Het onderstel is daarmee uiterst stug afgesteld en dat komt de handling ten goede. Bochten aansnijden gaat met veel precisie, al laat de snelheidsafhankelijke besturing bij lagere snelheden teveel bekrachtiging toe. Ook bij hoge bochtsnelheden blijft de Cupra R stug zijn weg vervolgen en blijft het koetswerk opvallend vlak en stabiel. Onderstuur treedt pas laat op en aandrijfreacties in de besturing blijven door het elektronische XDS-sperdifferentieel uit. Het is indrukwekkend hoe dit systeem het vermogen op het asfalt weet te brengen. Ook bij geforceerde acceleraties vanuit stilstand knijpt de elektronica op een fijnzinnige manier het vermogen af. Op nat wegdek gebeurt dat wat grotesker en merk je bij het uitgaan van een bocht aan de schommelingen van het toerental dat je met een voorwielaandrijver op pad bent.
2021 - Seat Leon Sportstourer 1.4 TSI e-Hybrid FR
2020 - Seat Leon Sportstourer 1.5 eTSI DSG-7 FR Launch Edition
2020 - Seat Leon 1.5 eTSI FR
2018 - Seat Leon Cupra R
2015 - Seat Leon ST 2.0 TDI X-PERIENCE
2015 - Seat Leon ST Cupra 2.0 TSI Cupra 280
2014 - Seat Leon ST 1.6 TDI Ecomotive Business
2013 - Seat Leon 1.4 TSI FR
2008 - Seat Leon 1.9 TDI Ecomotive 25 Edition I
2006 - Seat Leon 1.9 TDi Stylance