Topless
Om het cabrio rijden aangenamer te maken heeft Lexus werkelijk alles uit de kast getrokken. De eerder genoemde stoelventilatie is slechts een voorbeeld, een perfect geïsoleerd dak behoort eveneens daartoe. Zelfs als wij in onaangenaam Hollands weer terecht komen blijft het binnenin fluisterstil. Rijwind is nauwelijks waarneembaar, op hoger tempo dringt alleen bandenruis het interieur binnen. Verrassend is dat met geopende kap het comfort bijna gelijkwaardig blijft. Dat Lexus niet simpel het mes in een bestaand model heeft gezet is duidelijk aan de auto merkbaar. Als wij op een mooie novemberdag met geopende kap de snelweg opdraaien treden zelfs bij 120km/h amper turbulenties in het interieur op. Weliswaar staan de zijramen omhoog en is er een windscherm gemonteerd, maar ook zonder deze hulpmiddelen blijkt het met de aerodynamica van de IS bijzonder goed te zitten.
Het nadeel van een dergelijk hoog comfortniveau is de relatieve afstandelijkheid tot de wereld om je heen. Zelfs met geopende kap heb je de indruk om opgeslokt in de auto te zitten. Doordat de A-stijl ver naar achteren loopt, de raamlijn hoog is en het windscherm in je nek hangt blijft het cabriogevoel een beetje achterwege. Je hebt juist meer het idee met een Targa of geopend schuifdak te rijden. Het nastreven van perfectie is in dit geval de dooddoener voor de pure beleving. Met een cabrio wil je juist de wind door je haar laten blazen, de geuren van de omgeving opvangen en de vogels horen zingen. Hoewel met verzonken ramen dit gebrek enigszins gecompenseerd wordt blijft de indruk van een opgeborgen zitpositie in stand.