Tweeledig
De ingenieurs van Lexus hebben zich veel tijd gegeven om de IS 250C te ontwikkelen. Zo is er in het bijzonder aandacht besteed aan het minimaliseren van hinderlijke turbulenties bij geopende kap, daarnaast moest het driedelige metalen dak hetzelfde comfortniveau bieden als dat van de volledig gesloten sedan. Ook de designers hebben zich flink op het ontwerp uitgeleefd, vanaf de A-stijl verschilt de cabriolet volledig van zijn dichte broer. Wel moesten zij aan de wensen van hun technische collega’s voorrang verlenen, en dat is te zien. Vooral in gesloten toestand oogt de cabriolet niet helemaal lekker. Het hoge achterdek zorgt voor een zeer volumineuze kont. Dat staat in een scherp contrast tot het gracieuze dak en de sportief gesneden smoel. Zoals zo vaak bij coupé-cabrio’s zijn de verhoudingen met gesloten dak nogal zoek.
Met één druk op de knop staat er echter een andere auto voor de deur. Binnen 20 seconden vouwt het dak zich op en verandert de Lexus van gedaante zoals een vlinder die uit haar cocon komt. Met het wegvallen van het dak is de visuele overgang naar het achterdek minder opvallend aanwezig. De lijnen die over de flank omhoog lopen geven de IS dan met name schuin van voren een agressiever en sportiever snit. Vanuit die hoek oogt de cabriolet zelfs verbazingwekkend mooi en rank. Jammer genoeg blijft van deze uitgewogen balans weinig over wanneer je achter de auto gaat staan. De plompe achterzijde detoneert nogal met de rest van de koets waardoor de IS zwaarlijvig oogt. Wie door deze aanblik nog niet aan zijn pijngrens is gekomen, zal deze gegarandeerd bereiken door de klep te openen. Door het aanwezige mechaniek gaat dit met veel moeite gepaard, erger is echter de gevaarlijk ver uitstekende vergrendeling waaraan men in het ergste geval een hersenschudding aan over zal houden.