Ford Kuga 2.5T Titanium

Harold Rolloos - 9 november 2009

Ode aan de vijfcilinder

Het motorenaanbod van de Ford Kuga werd dus naast de diesel uitgebreid met de 2.5T, een vijfcilinder turbomotor die 200 pk levert en tot een koppel van 320 Nm bij 1.600 toeren per minuut komt. Meer dan voldoende trekkracht dus. De prestaties liegen er niet om voor een SUV. In 8,2 seconden sprint de Kuga 2.5T naar de honderd en zijn topsnelheid ligt op 210. Met een druk op de ‘Ford Power-button’ ontwaakt deze krachtbron met een rauwe grom. Het is een heerlijk blok dat bij lage toerentallen lekker oppakt. De turbo komt er vanaf 2.000 toeren echt goed in en gaat gepaard met een door de vijfcilinder geproduceerde roffel. Boven de 4.500 toeren is de koek wel op en verdwijnt te turbo naar de achtergrond, al beweert Ford dat het maximale vermogen pas bij 6.000 toeren vrijkomt. De handmatige transmissie schakelt wat hakerig, waarbij gezegd moet worden dat het met de overbrengingsverhoudingen wel snor zit in de Kuga.

De Ford rijdt – zeker voor een SUV – gewoon erg lekker. De besturing gaat met veel gevoel en is lekker direct te noemen. Het stuurgedrag is trouwens in drie standen instelbaar, waarbij wij ‘normaal’ toch wel de prettigste vinden voor het dagelijks gebruik. Behalve de instapdiesel is iedere Kuga voorzien van (niet-permanente) vierwielaandrijving. Bij genoeg grip worden alleen de voorwielen aangedreven. Heb je meer nodig, dan schakelt het systeem alle wielen in om optimale grip te garanderen. Van overstuur is geen sprake; de Kuga gaat strak en dus vlak de bochten door. Het onderstel is relatief comfortabel te noemen. In korte bochten wil de koets nog wel eens overhellen, maar dat is niet wereldvreemd voor dit soort auto. Daardoor is deze Kuga – zeker in combinatie met de 2.5T – heel sportief te rijden. Dat heeft natuurlijk wel de consequenties voor het brandstofverbruik. Een testgemiddelde van 1 op 9,5 is niet mals, maar je weet nou eenmaal dat deze turbomotor geen zuinigheidswonder is. Als je toch wat aardiger voor het milieu wilt zijn, dan is er altijd nog de dieseluitvoering van de Kuga.

200 pk
320 Nm
210 km/h
8,2 s
10,5 (9.9) l/100km
234 g/km
G
22%
€ 33.760
€ 46.935
€ 860 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • Opel Antara 2.0 CDTI Cosmo

  • Land Rover Freelander 2 TD4_e S

  • Chevrolet Captiva 2.2 D 184 LTZ

  • Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D Instyle TC-SST 4WD

  • Subaru Forester 2.0D Executive

  • Mazda CX-7 2.2 CiTD TS+

  • Citroën C-Crosser 2.2 HDiF Exclusive

  • Honda CR-V 2.2 i-DTEC Executive

  • Dodge Nitro 4.0 V6 4x4 R/T

  • 2020 - Ford Kuga 2.5 Plug-In Hybride ST Line X

  • 2017 - Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line

  • 2013 - Ford Kuga 1.6 Ecoboost Titanium

  • 2013 - Ford Kuga 2.0 TDCi 163pk Powershift Titanium

  • 2008 - Ford Kuga 2.0 TDCi Titanium