Intro
Ondanks de vele vormen van concurrentie, zijn samenwerkingsverbanden binnen de auto industrie de normaalste zaak van de wereld. Daardoor komen er ogenschijnlijk dezelfde auto’s op de markt die bij verschillende merken onder een andere naam bekend zijn. Zo kon het zijn dat de aloude Kadett E ook als Pontiac Le Mans rond reed, en dat was maar een van de incarnaties van de populaire Opel. Of zoals de Ford Fiesta die ineens als Mazda 121 door het leven moest. De moordende concurrentie vindt blijkbaar vooral op de showroom vloer plaats.
Op hoger niveau blijkt dat de merken zijn ondergebracht in grotere concerns die vanuit kostenoverwegingen ervoor kiezen om de verschillende afdelingen te laten delen in de expertise, om vervolgens tot een beter resultaat te komen. Binnen General Motors, waar Opel deel van uitmaakt, komt dit vaak voor. Het nieuwste voorbeeld daarvan is de nieuwe Opel Antara, die zijn techniek deelt met de Chevrolet Captiva. Buiten de uiterlijke verschillen maken ze gebruik van dezelfde motoren. Prijstechnisch ontlopen ze elkaar maar weinig, dus de vraag is: waarom zou je voor de Antara kiezen en niet voor de Captiva?