Echte rijdersauto
Hoe zal zo’n machtig twinturbo dieselblok het doen in de XF? Met hooggespannen verwachtingen houden we de startknop een paar seconden ingedrukt: deze koppelbeul komt tot leven. Zoals in iedere XF komt de bedieningsknop – de Jaguar Drive Selector – voor de automatische transmissie uit het middenconsole omhoog zetten. Opvallend is hoe goed de auto geïsoleerd is, je hoort nauwelijks wat er buiten om je heen gebeurt. Alleen bij het accelereren klinkt er een grauwe grom. De Diesel S is vanuit stilstand zeer snel en tikt na 6,4 seconden al de honderd aan. Bij tussenacceleraties (80 – 120 / 120 – 140) komt hij wel wat traag op gang voor een blok met zoveel koppel.
Dat sprinten gaat trouwens wel mooi gelijkmatig op en de gedachte dat je golven van koppel tot je beschikking hebt is natuurlijk heel erg prettig. De topsnelheid is net als bij de Duitse concurrentie begrensd op 250 kilometer per uur. De zestraps automaat maakt niet altijd even en houdt het toerental soms wel erg laag. Rijd je bijvoorbeeld tachtig kilometer per uur, dan draait de motor slechts 1.100 toeren per minuut en ontstaat er een gebrek aan koppel. Wil je vervolgens optrekken, dan moet de automaat één of twee versnellingen terugschakelen. Op hogere snelheden is dit vanzelfsprekend niet het geval, omdat de diesel dan niet meer zo weinig toeren maakt. Deze transmissie schakelt overigens wel heerlijk vloeiend. Wanneer je zelf het heft in handen neemt en kiest voor flipperen, dan gaat het wel gepaard met lichte schokken. Het stuurgedrag van de XF is zeer direct en wordt mede mogelijk gemaakt door een fijn stuur met kleine diameter. Al deze rijeigenschappen maken deze Jaguar XF 3.0 Diesel S tot een heerlijke reisauto. Ook het onderstel is van hoog niveau. Het is erg dynamisch en sportief, maar daardoor wel wat minder comfortabel.
Op ons testexemplaar is bovendien een Blind Spot Monitor aanwezig. Oranje lampjes in de spiegels lichten op en waarschuwen je dus voor auto’s in de dode hoek. Door de aflopende daklijn van de Jaguar is het zicht schuin naar achteren namelijk matig en komt dit hulpmiddel goed van pas. Hoe staat het dan met het verbruik van deze koppelbeul met groen C-label? Jaguar claimt een in de fabrieksopgave een gemiddelde van 6.8 liter op honderd kilometer. Na een uitgebreide testperiode van bijna duizend kilometer kwamen wij uit op een respectabel aantal van 7.5 liter, wat voor een zescilinder diesel met 600 Nm natuurlijk prima is.