Hyundai i20 1.4i i-Catcher

Michel van Breugel - 8 maart 2009

Tweeledig

De i20 wordt bij ons leverbaar met een ruime gamma aan benzinemotoren en met één diesel. De basisversie is voorzien van een 78pk sterke 1.2-liter, de gereden versie heeft een 100pk sterke 1.4 waarnaast ook nog een sterkere 1.6 leverbaar is. De gereden 100pk sterke 1.4 is gekoppeld aan de handgeschakelde vijfbak. Honderd pk is een flink vermogen, maar de i20 weegt toch meer dan 1000kg. Een lichtgewicht kunnen we deze compacte middenklasser dus niet meer noemen, dat is ook niet zo vreemd: wie 5 sterren bij de NCAP-tests wil halen moet diverse veiligheidsvoorzieningen met zich meeslepen. Desondanks komt de 1.4 moeiteloos met het overige verkeer mee en heeft daarnaast nog een kleine reserve beschikbaar. Vlot passeren of invoegen blijft echter een lastig punt, de kracht van de veertienhonderd is vooral in de hogere toerentallen beschikbaar. Het is dus een kwestie van op tijd terugschakelen. De vijfbak heeft daar opzich geen moeite mee, en gaat dit dan ook niet tegen. De soepelheid is aanwezig en de verzetten zijn gemakkelijk te vinden. Bij de eerste meters in de i20 moesten we flink wennen aan de elektrische stuurbekrachtiging. In eerste instantie geeft deze weinig feedback door aan de bestuurder, maar eenmaal in de bocht kan de installatie nog redelijk fel en direct overkomen. Daardoor lijkt de i20 wel een tweeledig karakter te krijgen.

Het lijkt of de Koreanen een redelijk compromis gevonden hebben in het wegkarakter van deze Hyundai. Het onderstel is vrij levendig maar toch ook comfortabel. De vering is in sommige gevallen stug, maar verkeersdrempels zijn op hoge snelheid te nemen. Bij lage snelheden worden oneffenheden wel duidelijk meer doorgegeven aan de inzittenden dan op hogere snelheden. Het geluid dat uit het vooronder komt is goed gedempt. Alleen op de snelweg is het toerental aan de hoge kant waardoor het geluid ook meer aanwezig is. Brandstof consumeert de i20 1.4 maar mondjesmaat. Wij noteerden - bij grotendeels stadsverkeer tijdens de testperiode - een gemiddeld verbruik van 1:15,5. Dat is gewoonweg een net resultaat.

100 pk
137 Nm
180 km/h
11,6 s
6,5 (5.6) l/100km
133 g/km
E
22%
€ 11.495
€ 16.495
€ 302 / maand
€ 94 - € 106 / kwartaal
  • Lancia Ypsilon 0.9 TwinAir Gold

  • Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium

  • Mitsubishi Colt CZ5 1.5 d'Azur

  • Mazda 2 1.3hp BiFuel GT-M

  • Volkswagen Polo 1.4 Trendline

  • Chevrolet Aveo 1.4 16v LS

  • Nissan Micra 1.2 Tekna

  • Suzuki Swift 1.2 Exclusive

  • Citroën C3 1.4i Ligne Prestige

  • 2021 - Hyundai i20 1.0 T-GDi 48V Premium

  • 2015 - Hyundai i20 Coupé 1.2 HP Comfort

  • 2015 - Hyundai i20 1.2HP i-Motion

  • 2013 - Hyundai i20 1.2 i-Motion