Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline DSG

Jan Westerhof - 5 januari 2009

Ongemerkt schakelen

De nieuwe dieselmotor is in combinatie met de zestraps DSG – op de benzineversies is een nieuwe zeventraps versie leverbaar – een fijne aandrijflijn voor de Golf. De DSG is inmiddels gewaardeerd door zijn fijne schakelgedrag en dat was nu niet anders. Bij normaal rijden voel je de auto alleen schakelen als je er geconcentreerd op gefocust bent en houdt de bak de motor lekker laag in de toeren. Als je in stadsverkeer of juist pro-actief aan het doorrijden bent, dan wil de bak wel eens iets te lang nadenken alvorens door te schakelen, maar het is niet oncomfortabel vervelend: dat valt juist op vanwege het perfecte karakter. Bij inhalen went de bak soms te snel aan het rijgedrag: toen we tijdens een rit over provinciale wegen twee keer een vrachtauto voorbijgingen, schakelde de bak bij het inhalen van een personenauto direct twee tandjes terug en dat was nergens voor nodig en daarvoor hadden we het gaspedaal ook niet diep genoeg ingetrapt. Bij normaal rijden heb je hier echter geen last van en maakt de 140 pk dieselmotor met de DSG een lekkere vlotte auto van de Golf.

Mocht je met de Golf gaan rijden alsof het een BMW 1-Serie is, dan valt direct het sturen in negatieve zin op. Het stuurgevoel is erg indirect en bovendien is het van een geforceerde vlezigheid. Dat is best jammer, want de Golf laat zich redelijk sportief rijden. Hij is minder week geworden en op langere ritten is hij zelfs behoorlijk straf: het is duidelijk dat VW de Golf wat dichter naar de Ford Focus heeft willen brengen op dit gebied. Daar zijn ze wel in geslaagd bij Volkswagen. Tot slot was onze testauto voorzien van het nieuwe inparkeersysteem. Dat systeem werkt perfect, maar omdat het systeem een behoorlijk fors vrij parkeervak nodig heeft (de autolengte plus bijna anderhalve meter) is het soms de kortste klap om dan maar zelf in te parkeren. Juist bij kleinere parkeerruimten zou het een handig hulpmiddel zijn.

140 pk
320 Nm
207 km/h
9,3 s
6,8 (5.4) l/100km
142 g/km
G
22%
€ 17.650
€ 41.930
€ 769 / maand
€ 324 - € 346 / kwartaal
  • Lexus CT 200h

  • Alfa Romeo Giulietta QV 1.750 TBi

  • Audi A3 Sportback 1.6 FSI Ambition Pro Line

  • Seat Leon Cupra R

  • Lancia Delta 1.8 Di TurboJet Oro

  • Mazda 3 MPS

  • Peugeot 308 XT 2.0-16V HDiF

  • MINI Countryman Cooper D Chili

  • Citroën DS4 1.6 THP 200 Sport Chic

  • 2021 - Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line Business

  • 2020 - Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style

  • 2016 - Volkswagen Golf BlueMotion 1.0 TSI DSG Comfortline

  • 2015 - Volkswagen Golf GTE

  • 2014 - Volkswagen e-Golf

  • 2014 - Volkswagen Golf Sportsvan 1.2 TSI DSG Highline

  • 2014 - Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk DSG Highline

  • 2013 - Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI DSG Performance

  • 2013 - Volkswagen Golf 1.4 TSI DSG Highline

  • 2013 - Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline