Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline DSG

Jan Westerhof - 5 januari 2009

Clichés

De inleiding van deze rijtest zou vol kunnen staan met allerlei clichés over de Volkswagen Golf. Ik zou kunnen schrijven over de Golf als maatstaf in deze klasse of dat deze klasse zelfs als ‘Golf-klasse’ wordt betiteld. Ook kan ik een verhaaltje houden over de hoge productiekosten van de Golf V, die de komst van de goedkoper te produceren Golf VI versneld heeft. Of kan ik wellicht beter vertellen dat VW de Golf met zijn hoogwaardige afwerking en relatief hoge prijzen al jarenlang tegen premiumauto’s zoals de BMW 1-Serie en de Audi A3 laat aanschurken? In ieder geval is duidelijk dat Volkswagen met de nieuwe Golf hoog spel speelt en geen moment laat schieten om de Golf naar voren te schuiven als ‘Das Auto’. Wat blijft er van de Golf VI over als er tijdens een 800 kilometer lange testrit verder wordt gekeken dan zijn strakke uiterlijk?

140 pk
320 Nm
207 km/h
9,3 s
6,8 (5.4) l/100km
142 g/km
G
22%
€ 17.650
€ 41.930
€ 769 / maand
€ 324 - € 346 / kwartaal
  • Lexus CT 200h

  • Alfa Romeo Giulietta QV 1.750 TBi

  • Audi A3 Sportback 1.6 FSI Ambition Pro Line

  • Seat Leon Cupra R

  • Lancia Delta 1.8 Di TurboJet Oro

  • Mazda 3 MPS

  • Peugeot 308 XT 2.0-16V HDiF

  • MINI Countryman Cooper D Chili

  • Citroën DS4 1.6 THP 200 Sport Chic

  • 2021 - Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line Business

  • 2020 - Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style

  • 2016 - Volkswagen Golf BlueMotion 1.0 TSI DSG Comfortline

  • 2015 - Volkswagen Golf GTE

  • 2014 - Volkswagen e-Golf

  • 2014 - Volkswagen Golf Sportsvan 1.2 TSI DSG Highline

  • 2014 - Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk DSG Highline

  • 2013 - Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI DSG Performance

  • 2013 - Volkswagen Golf 1.4 TSI DSG Highline

  • 2013 - Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline