Zuinige krachtpatser
Bij BMW staat rijden op de eerste plaats, dus de liefhebber neemt graag voor lief dat een auto als de 3 Serie niet de ruimste of gunstigst geprijsde in zijn klasse is. Om te ontdekken hoe de nieuwe rijdt, gaan we op pad met de nieuwe 330d. En dat is niet zo maar een auto. Het is de allereerste auto ter wereld die voldoet aan de Euro 6 emissie-eisen, die gelden vanaf 2014. Als de auto tenminste is uitgerust met een speciale BluePerformance katalysator, een optie van €1.340, anders voldoet hij ‘slechts’ aan Euro 5. Op papier is deze motor in ieder geval spectaculair. Hij is goed voor een vermogen van 245pk en een trekkracht van 520nm en kan de auto in zo’n 6 seconden van 0 naar 100km/h laten versnellen. Gemiddeld verbruik? Een zeer zuinige 5,7 liter per 100km - één op 17,5 dus.
Wat meteen opvalt aan de 330d is de lineaire acceleratie. Voor je gevoel komt er geen eind aan en lijkt het hem geen enkele moeite te kosten de auto te blijven versnellen. Er duikt dan wel een luxeprobleempje op: omdat het zo makkelijk gaat, lijkt het niet eens zo snel te gaan. Dat heeft misschien ook te maken met de geluidsproductie en de laufkultur van de motor. Hij is fluisterstil en loopt loepzuiver, wat dat betreft is het één van de meest ‘benzine-achtige’ dieselmotoren van dit moment. Het maximaal toerental van ruim boven de 5.000 toeren draagt daar ook aan bij. We reden ook nog even met de 335d, die toch wel heel anders van karakter is. Hij voelt explosiever aan en lijkt een stuk sneller te zijn, maar dat lijkt alleen maar zo, want ‘onze’ 330d met handbak is net zo snel als de 335d met automaat.
De nieuwe 3 Serie rijdt gelukkig nog steeds als een 3 Serie. Mercedes en Audi mogen dan hun best hebben gedaan om hun middenklassers sportiever te maken, als het aankomt op de besturing en het onderstel, dan is de Dreier nog altijd onovertroffen. In veel opzichten laat hij zich besturen als een sportwagen. De uiterst precieze besturing, de zeer directe gasrespons en het uitgebalanceerde onderstel zijn zaken waarmee hij zich onderscheidt van vrijwel alle concurrenten. Op het gebied van comfort moet de 3 wel zijn meerdere erkennen in de C en de A4. Al moet gezegd worden dat de nieuwe wel iets beter lijkt om te gaan met slecht wegdek, hij voelt iets minder ‘stuiterig’ dan voorheen. Wellicht heeft dit te maken met de nieuwe generatie run-flat banden, die minder stugge bandwangen hebben.
Om het verbruik zo laag mogelijk te houden is de 330d BluePerformance alleen leverbaar met een handbak. Een beetje vreemd, zo’n dikke diesel met een handbak, maar wel lekker. De bediening vraagt behoorlijk wat kracht, maar juist daardoor voelt hij heel zeker aan. We begrijpen dat een 330d niet voor iedereen is weggelegd en daarom is het fijn om te weten dat er ook aan de onderkant van het motorenaanbod nieuws te melden is. Zo is de BMW 320d vanaf nu leverbaar met Xdrive vierwielaandrijving, wat met name bij gladheid zorgt voor een veilige wegligging. Ook is de nieuwe 3 Serie Touring te bestellen als 316i, een prima instap-motorising. Tenslotte kan de 318d met ingang van de facelift worden uitgerust met een automatische versnellingsbak en dat kunnen de filerijders vast waarderen.
2020 - BMW 3 Serie Touring 320d xDrive Luxury Line
2019 - BMW 3 Serie 330i M Sport
2016 - BMW 3 Serie Sedan 330e High Executive Luxury Line
2014 - BMW M3 Sedan M DCT
2013 - BMW 3 Serie GT 328i High Executive
2012 - BMW 3 Serie 320i EDE High Executive
2012 - BMW 3 Serie Touring 328iA High Executive
2012 - BMW 3 Serie 320d EDE High Executive
2010 - BMW 3 Serie Coupé 320i Corporate Lease High Executive
2010 - BMW 3 Serie Cabriolet 335i DCT High Executive