Zevenzitter
Wat direct opvalt bij het interieur van de Citroën is dat het rechtstreeks uit de Mitsubishi-fabriek lijkt te komen. Op het eerste gezicht niets mis mee, want het interieur ziet er modern en verzorgd uit. De gebruikte materialen lijken van een goede kwaliteit, maar voelen redelijk hard en niet geheel hoogwaardig aan. Het valt al snel op dat de beste zit in de C-Crosser te vinden is achter het stuurwiel. De bestuurder zit op een elektrisch verstelbare zetel die ook in tegenstelling tot de bijrijdersstoel in hoogte is te verstellen. Eenmaal naar eigen wens zittend kijk je uit op een overzichtelijk instrumentarium waarin de twee belangrijkste tellers, die voor de snelheid en het toerental, in afzonderlijke kokers zijn ondergebracht. Daar tussenin bevindt zich een display voor de boordcomputer, dat te bedienen is met een toets naast het stuurwiel. Met de boordcomputer is onder andere de temperatuur van de koelvloeistof op af te lezen.
De ergonomie in de C-Crosser is prima voor elkaar en de middenconsole straalt rust uit. Er zijn maar weinig bedieningsknoppen te vinden en dat komt de ergonomie alleen maar ten goede. Het drietal draaiknoppen dient voor de bediening van de verwarming. De bedieningsknoppen van de audio en navigatie zijn rond een kleurenscherm met touch screen functie geplaatst. Over dit systeem overigens niets meer dan lof, de C-Crosser heeft een perfect klinkende radio/cd-speler met MP3 en tevens een 6 cd-wisselaar, waarbij het Rockford audiosysteem in totaal 650 watt aan vermogen produceert. Het navigatiesysteem heeft een harde schijf van 30 Gb voor het kaartmateriaal waarbij er 10 Gb kan worden gebruikt om eigen MP3’s op te slaan. Ook is dit systeem voorzien van een achteruitrijcamera die samen met de parkeersensoren het inparkeren vergemakkelijkt. Op de middenconsole vinden we een draaiknop waar men de keuze kan maken tussen voor- of vierwielaandrijving, of een zogenaamde lock-mode waarbij anderhalf maal zoveel koppel naar de achterwielen wordt gestuurd. Opbergruimte is er voldoende te vinden voorin, waaronder het in twee delen uitgevoerde handschoenenkastje en het diepe vak bovenop het dashboard.
Op de tweede zitrij is voldoende plek voorhanden, de beenruimte kan variëren door de bank in de lengterichting te verschuiven. Hierdoor kan je kiezen tussen meer beenruimte of meer bagageruimte. Zelfs op de achterste stand kan er fatsoenlijk plaatsgenomen worden bij lichaamlengtes van meer dan 1.90m. Ook de ruimte boven de kruin is voldoende. Wel zijn de zittingen qua breedte niet overbemeten. Helemaal achterin, op de derde zitrij, houdt de beschikbare ruimte op het krappe bankje natuurlijk niet over, het is slechts bedoeld om kinderen een plaats te bieden, al kunnen volwassen personen op korte afstanden het ook wel even uithouden achterin. De toegang is wat lastig, maar toch hebben ze hier wel over nagedacht. De tweede zitrij kan volledig naar voren worden geklapt zodat er een redelijke instap ontstaat naar de achterste zitrij.
In deze laatste opstelling, met alle drie de zitrijen in gebruik, bedraagt de bagagecapaciteit nog maar 184 liter. Net iets meer dan een C1 dus. In de meest gangbare opstelling -vijf zitplaatsen- is 510 liter bagageruimte beschikbaar. Dat stijgt tot 1.686 liter wanneer ook de tweede zitrij is neergeklapt. De bagageruimte is toegankelijk via de in twee delen te openen achterklep. Het onderstel deel kan daarbij dienen als bijvoorbeeld een bankje. Het bovenste gedeelte opent helaas niet voldoende hoog om er ook daadwerkelijk rechtop onder te kunnen staan.