Merk-DNA
Het exterieur van deze SUV laat er geen twijfel over bestaan: hij heeft veel overeenkomsten met de 4007 en de Outlander. Citroën heeft de C-Crosser echter wel een eigen gezicht meegegeven. Het front is door de designers compleet opnieuw ontworpen. Dit resulteerde in een typische Citroën-verschijning waarbij de koplampen en de dubbele chevron als de belangrijkste kenmerken gelden. Verdere details zitten hem in de onderbumper die een enorme luchtinlaat over de gehele breedte heeft met een fraaie bodemplaat die onder de SUV vandaan lijkt te komen. Aan weerszijden van de forse luchtinlaat plaatste Citroën verchroomde mistlampen. Het moet gezegd worden, op de weg krijgt het front van de Fransoos voldoende aandacht van de medemens.
Citroën en Peugeot gingen voor hun SUV dus in zee met Mitsubishi. Deze C-Crosser is, net als de Peugeot 4007, dan ook te beschouwen als een kloon van de Mitsubishi Outlander. Dat wil niet zeggen dat beide Franse autobouwers geen inbreng hebben gehad, in tegendeel zelfs. Het lijnenspel van deze 4,64m lange, 1,80m brede en 1,70m hoge SUV werd met Citroëns DNA geïnjecteerd. Bij de gereden versie, de Exclusive, maakt Citroën veelvuldig gebruik van chromen accenten. Het merksymbool op de frontpartij is daar natuurlijk een goed voorbeeld van, maar ook op de zijflanken, rondom de portierruiten en op de achterklep zijn diverse chromen strips verwerkt. Daarmee benadrukt de auto toch exclusief te zijn en daarmee doet hij de naam van deze uitvoering goed eer aan. Gelukkig draaft de fabrikant niet té ver door met het chroomgebruik en zijn de dakrails mooi in een contrasterende kleur uitgevoerd en de portiergrepen en buitenspiegels in de carrosseriekleur. De C-Crosser oogt met al dat blinkend metaal enigszins barok, maar het dient dan ook deels om het prijsverschil met de Outlander te verantwoorden.
Wanneer we verder kijken valt op dat het merk-DNA niet verder reikt dan de voorzijde van de auto. De achterzijde heeft een iets anders gevormde achterklep en afgerondere achterlichtunits dan de Mitsubishi Outlander, maar deze ingrepen in de vormgeving maken de C-Crosser niet onmiddellijk herkenbaar als Citroën.
Waar zitten dan de verschillen tussen de Citroën en de Peugeot? Aan de achterzijde: de C-Crosser heeft LED-achterlichten, de 4007 niet. Voor de rest zit de Citroën aan de voorkant dikker in het chroom. Een kwestie van smaak, en dat zal dan ook de doorslaggevende factor zijn wanneer er in één beider showrooms een krabbel gezet gaat worden