Ford Focus 1.6i-16V Futura

Arno Lommers - 28 januari 2006

Het interieur

De Focus die in deze test optreedt is een First Edition. Dit actiemodel is in mei 2005 vervangen door de Futura. Er zit echter geen enkel verschil in uitrusting, alleen de naam is anders. De hier gebruikte zwart/beige kleurstelling is een kwestie van smaak. Als het voorportier geopend wordt komt men terecht op een goed steunende bestuurdersstoel. Deze is over een riante lengte in lengte verschuifbaar. Ook de hoogte is met een goed aanvoelende hendel aan te passen. De hoofdsteunen kunnen helaas niet ver genoeg om hoog. Op alle plekken geeft de stoel voldoende steun, vooral de rugleuning is lekker stevig. Het prettig in de hand liggende met leer beklede stuur is in hoogte en lengte verstelbaar wat een prettige zitpositie oplevert. Hierbij is het zicht op de klokkenwinkel prima. Deze is heel doeltreffend ingedeeld. De boordcomputer is ondergebracht in het display tussen de toerenteller en snelheidsmeter. Deze is te bedienen met een draaischakelaar in de knipperlichthendel.

Bovenop het dashboard is perfect afgewerkt materiaal gebruikt. De overige delen voelen echter wat harder aan, maar de afwerking is erg goed. Alle knoppen voelen stevig aan en zitten op een logische plek. De cruisecontrole is op het stuur te bedienen. Aan de linkerkant achter het stuur zit de satelliet met toetsten voor de radio. Af en toe kan deze worden verward met de knipperlichthendel. De geïntegreerde Ford-radio laat zich met grote toetsen bedienen en geeft een prima geluid. Wat betreft opbergruimte is het redelijk gesteld. Ruime portiervakken, een vakje voor de pook en een onder de middenarmsteun. Deze zit trouwens op een prima hoogte waardoor hij niet in de weg zit bij het schakelen, in tegendeel. Lastig is dat alleen het bestuurdersraam met een druk op de knop te openen is. Bij het sluiten moet de knop net zo lang vast gehouden worden tot het raam dicht is. Bij het passagiersraam is dit ook het geval tijdens het openen. Achterin is het zelf slingeren geblazen, tenzij er € 300 extra wordt uitgegeven.

Nu we toch achterin zijn beland; over de ruimte daar geen kwaad woord. Riant is iets anders, maar mensen tot 1,85 zitten behoorlijk. De instap is in deze vijfdeurs prima. Ruimte voor hoofd en benen ontbreekt evenmin. Comfort biedt de achterbank door zijn goede vormgeving van de zitkussens ook in overtuigende mate. Net als voorin zijn de hoofdsteunen hier niet op de juiste hoogte te zetten, tenzij er kinderen zitten. In de laagste stand priemen de steunen vervelend in je schouders, dus omhoog schuiven is wel zo handig. Nog verder naar achteren, in de kofferruimte, heeft de bagage het ook niet slecht. Een ruime en rechthoekige bak zonder slecht benutbare ruimtes. Als er uitbreiding in het aantal liters nodig is kan de achterbank gescheiden worden neergeklapt. Om de achterklep te sluiten zijn er vervelend gladde handgrepen gemonteerd. Hier had beter een antisliprubbertje of een inkeping gemonteerd kunnen worden.

100 pk
150 Nm
180 km/h
11,9 s
onb (6.7) l/100km
159 g/km
E
22%
€ 18.700
€ 22.200
€ 407 / maand
€ 115 - € 131 / kwartaal
  • Mazda 3 1.6 S-VT Executive

  • Kia cee'd 1.4 CVVT X-ecutive

  • Opel Astra 1.4 Edition

  • Citroën C4 Berline 1.6 16v Ligne Prestige

  • Fiat Bravo 1.9 Multijet Edizione Prima

  • Seat Leon 2.0 FSi Sport-Up

  • Toyota Auris 1.6 16v VVT-i Luna Business

  • Hyundai i30 1.6 CRDi VGT HP i-Catcher

  • Mitsubishi Lancer Sportback 1.8 145 MIVEC Intense

  • 2022 - Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale

  • 2018 - Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business

  • 2018 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182 ST-Line

  • 2017 - Ford Focus 2.3 Ecoboost RS

  • 2015 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost Titanium

  • 2014 - Ford Focus 1.5 EcoBoost (182 pk) Titanium

  • 2013 - Ford Focus Electric Titanium

  • 2012 - Ford Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium

  • 2012 - Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3

  • 2012 - Ford Focus 1.0 EcoBoost